Jeg kan lige så godt være ærlig og indrømme, at jeg før mandag i forrige uge ikke havde nogen anelse om hvad Advertising Week (AWXI) var for en størrelse. For mig har Cannes og siden SXSW altid været go-to destinationer for de årlige brain updates.
AWXI stod således ikke i min kalender, men takket være en fortravlet britisk CP+B kollega, skæbnen og en FWA-award blev en stol ledig i en panel-debat om global kreativitet, og siden CP+B Copenhagen er Crispins nyeste kontor, så mente man, at vi, med baggrund i vores seneste arbejder, havde noget byde på i den sammenhæng.
At stå på scenen i New York Times Center foran et hav af mennesker og 40.000 flere på live video-stream er overvældende, men slet ikke lige så spændende som alt det andet, og det er ”alt det andet”, jeg godt kunne tænke mig at dele.
AWXI byder på 300+ officielle keynotes, panel-debatter, events etc., og jeg nåede af gode grunde ikke at se det hele. Derudover har AWXI i vanlig NYC-stil et uofficielt og by invitation only program. Hvor de store kanoner konkurrerer på de store scener om dagen, er ”the big battles” om aftenen henlagt til Manhattens rooftops, hvor fagligheden blandes med fester af den overdådige slags. I større og mindre rundkredse kan man stå og høre de tunge drenge (og piger!) debattere big ideas, big data og andre buzzwords. En intens oplevelse og lidt som at stå midt i en moderne episode af Mad Men. Måske netop fordi der bliver talt lidt mere frit fra leveren, når alle står med (endnu) en drink i hånden.
Efter 4 dages Advertising Week har jeg samlet 5 områder; fordelt på 1 samtaleemne, 1 darling, 1 overskrift, 1 problemstilling og 1 talk-of-town:
Big data vs. Big Idea var det helt store samtaleemne. Både på og uden scenerne. Det spørgsmål, der blev stillet igen og igen, gik på forholdet i mellem data og kreativitet. Er data den nye konge af reklame? Er det den sandhed, der kan bringe os de indsigter, vi ikke kan finde andre steder? Eller drukner kreativiteten bogstaveligt talt i de helt store excel-ark.
Adobe og Microsoft slog på tromme for noget, de har kaldt programmatic creativity, og smarte systemer, der selv kan genere f.eks. banner-reklamer. Uden at jeg følte mig alene, fandt jeg den tilgang både temmelig kompliceret og temmelig kedelig.
Så var det langt mere spændende at lytte til Sir John Hegarty og Chuck Porter debattere emnet. Det gjorde de i et oplæg, de havde valgt at kalde “Clash of the Titans”.
AWXI er heldigvis trådt ind i Netflix-alderen, hvorfor stort set alle foredrag og debatter kan ses, når du vil, hvor du vil på Advertisingweek.com. Clash of the Titans er bestemt tiden værd og kan ses her.
David Droga var med ordene “I love the friction between the two” brobyggeren mellem de to fløje og understregede, at han ikke ser big data og big ideas som modsætninger, men at data på mange måder kan hjælpe den kreative proces til ”the next level”.
Story-telling er igen blevet reklamelands darling. Efter en årrække, hvor teknologi-fascinationen (eller med den fine amerikanske betegnelse the digital distraction) har fortrængt historiefortælling fra tronen, var der for alvor fokus på den gode historie.
Der var flere væsentlige omdrejningspunkter i debatten. Beth Hoppe, der er programchef for Public Broadcasting Service (med 354 forskellige amerikanske tv-kanaler) argumenterede for, at den gode historie er noget, man skal finde med sit gut instinct og ikke i big data.
Keith Reinhard, best.fmd. hos DDB Worldwide, lagde vægt på den kontinuerlige historie-fortælling, og at ”on off stunts” sjældent gør den store forskel for perceptionen af et brand.
Sidst, men ikke mindst, var der en bred enighed om, at vi skal blive bedre til at fortælle historierne på det enkelte medies præmisser. Vi har øvet os i at fortælle historier på film siden 1888, hvorimod vi kun har haft få år til at fortælle historier igennem f.eks. apps. Paneldebatten med Beth Hoppe m.fl. kan ses her.
Bravery. Jeg er en stor fan af David Droga og Droga5. Sammen med en række andre prominente personligheder (på både bureau og kundesiden) debatterede han vigtigheden af mod og risikovillighed, for kvaliteten af de kreative løsninger. Overskriften var ”fail fast” med reference til Silicon Valey, og argumenterne gik gennemgående på, at ”fearless” var den eneste rigtige tilstand – og tilgang – til den meget omskiftelige verden, vi lever i.
Jeg var specielt glad for ordene fra MDC Partners’ CEO, Miles Nadal: ”If you aren’t failing, you aren’t trying”. Fodnoten til dette er, at MDC Partners ejer CP+B, og at Miles Nadal er min øverste chef. Det er altid rart at have dette citat at falde tilbage på.
Det er værd at bruge en stund på de modige mennesker, og panel-debatten ”Defining Bravery” kan ses her. I debatten deltog også Jerry Graf. Hvis man mangler mod, og ikke rigtigt kan forstå hvorfor, så har Jerry svarene, og de er meget (hårdt)slående!
Women in advertising. Langt de fleste købsbeslutninger, der involverer husholdningen, bliver truffet af kvinder. Alligevel er der forbavsende få kvinder i den kreative del af reklamebranchen. AWXI havde i år valgt at sætte fokus på denne problemstilling igennem nogle af de dygtigste kvinder i branchen.
Sheryl Sandberg, der er COO hos Facebook, argumenterede for, at vi skal hylde det arbejde, der bryder med de stereotype forestillinger om kvinder. Problemstillingen er nok større på det amerikanske marked, men mon ikke vi også kunne lære noget af det i Danmark? Sheryl Sandbrug m.fl. kan ses her.
Selv var jeg på scenen i selskab med Sue Andersson, der er ECD på CP+B’s kontor i Boulder med 600 medarbejdere. Hun præsenterede et stykke arbejde for Tyrkisk Airlines, der inkluderes både Lionel Messi og Kobe Bryant, og i øvrigt er set 140 mio. gange inden for de sidste 10 måneder. Flere af hendes slags, tak!
Kik var talk of town, når det kom til nye medieplatforme. Hvis man ikke ved, hvad Kik er, så er det en social medieplatform henvendt til den yngre målgruppe, der er specielt udformet til mobilen (facebooks store udfordring). Det er en del af den ”mobile messing” bølge, der bl.a. også tæller SnapChat. Kik har i dag 160 mio. brugere, og får ikke færre end 250,000 nye hver dag! 40 pct. af de amerikanske unge i mellem 13 og 25 år bruger Kik. På Kik er branded content (eller native advertising, som det nu hedder) hot, og det giver selvfølgeligt brands muligheden for at nå den ellers svære unge målgruppe. Du kan komme med på bølgen ved at gå på Kik.com.
Jeg er – desværre – sikker på, at jeg slet ikke nåede alt det, jeg gerne ville på AWXI. Og jeg er slet ikke sikker på, at jeg fik det vigtigste med. Hvis du ikke kan nøjes med dette lille uddrag, så kan du altid gå på opdagelse på Advertising Weeks hjemmeside, hvor de fleste foredrag er tilgængelige som replays. En ting er jeg dog sikker på. Jeg er tilbage næste år!