1. Måling af reklameemissioner
Måling af reklameemissioner bliver en del af procurementkriterier i bureaupitches. Vi ser det allerede i de globale pitches, hvor brands kræver ambitiøse co2-mål og rapporteringer af det fra samtlige leverandører.
2. Nye typer af marketing KPIer
Der vil komme et stigende pres på marketingafdelingerne om, at de skal arbejde med bæredygtigheds-relaterede KPI’er, ovenpå de traditionelle salgsskabende mål.
KPI’erne kan være relateret til både social og grøn ansvarlighed. Noget af det første bliver formentligt co2-mål: Forestil dig, at du har fx 1 mio. kr i salgsmål, men max må udlede 100 kg kulstof ifm. din markedsføring.
3. Prioritering af marketingbudgettet
Flere og flere marketingfolk bliver klar over deres eget ansvar, når de gennem kampagner skaber efterspørgsel. Det er marketingkampagner, der skaber drømmene om det gode liv og hvad der er trendy, og dermed også efterspørgslen. Marketingfolket er dem, der kan skabe efterspørgsel for ansvarlige, bæredygtige produkter.
Vi kommer eksempelvis til at se flere brands, der reserverer x% af budgettet til annoncering for bæredygtige produkter/services.
4. Greenwashing-anklager rammer hele marketingværdikæden
Greenwashing-anklager og -bøder rammer hele marketingværdikæden (virksomheden, bureauerne, influenterne, produktionsleddet, sponsorerne, etc.). Sørg for at dit marketing-team er er uddannet inden for bæredygtig marketing, så de ikke begår ubevidst greenwashing. Marketingafdelinger og marketingbureauer skal have løftet deres vidensniveau inden for bæredygtighed. Og ESG-/bæredygtighedsspecialister skal have løftet deres formidlingsniveau.
5. Senior Marketing-folk skal have viden om bæredygtighed
Bæredygtighedsekspertise/viden vil blive betragtet som en grundlæggende forudsætning for dem, der søger job i Senior Marketing-roller. Det er derfor afgørende, at alle seniorer får viden og uddannelse i bæredygtig marketing.
6. Større brug af brugerrejsen og kommunikationshierarkier
Frygten for greenwashing fylder så meget hos brands at kommunikationen er baseret på data, fakta og nøgternhed. Budskaber holdes konkrete og produktnære, og alt kan dokumenteres. Det er godt, og en vigtig udvikling. Udfordringen de næste år er; at forvandle de korrekte, konkrete og dokumentérbare budskaber til spiselig, relevant og endda interessant kommunikation. Fremadrettet skal marketingmedarbejdere kunne placere forskellige bæredygtighedsbudskaber på forskellige medier og forskellige steder i bruger-/kunderejsen. Noget information er kun egnet til bæredygtighedsrapporten, mens andet fortjener og kan bære kreativ formidling på sociale medier. Her er det dog stadig afgørende, at marketingteamet forstår det bredere organisatoriske formål og holder sig til det, når de udvikler kampagner.
7. Sponsorer og partnere kan ikke være hvem som helst
Presset fra fans og eventdeltagere vil øges på kulturarrangører, som har deres ansvarlighedsstrategi på plads, men som stadig accepterer sponsorpenge fra virksomheder, der ikke stemmer overens med deres bæredygtighedsholdning, f.eks. fra virksomheder inden for gambling, luftfart og fossile brændstoffer.
8. Grøn produktion af events, festivaler og tv-produktioner
En trend, der allerede har fået fart på, er grøn produktion af events, festivaler, film og tv-programmer. Flere og flere producerer i dag ud fra retningslinjer om at minimere co2 ved blandt andet at bruge elbiler, grøn energi, lokale artister, plantebaseret catering, minimere affald, genbrug, med mere.
9. Mindske co2-udledning i digitale aktiviteter
Allerede i 2009 oversteg internettet flytrafikken i co2-udledning. Al digital tilstedeværelse er en stor klimabelastning. Brands kommer i 2023 til at have fokus på at nedsætte deres co2-udledning online – dvs. carbon-optimere deres website og webshop. For mange er det deres butiksvindue, som deres grønne ambitionsniveau bliver vurderet ud fra. iProspect har en gratis co2-beregner og et co2-audit, som kan hjælpe dig i gang.
Begynd derfor 2023 med at tænke på, hvordan du kan træne dit team op i bæredygtighed og bæredygtig markedsføring, og hvordan du kan begynde at inkorporere bæredygtige markedsføringsteknikker i din daglige markedsføring.
Indlægget er med inspiration fra Alexis Eyre, der har været Julie Daugaards assessor på uddannelsen Sustainable Marketing, Media & Creative ved University of Cambridge.