Af Victoria Dahl Understrup, Redaktionsassistent hos Bureaubiz
Skæg-populariteten gør ondt på Gillette. Foto: GettyImages.dk

KLUMME: Gillette er i minus. Hvorfor? Fordi mænd har droppet barberingen. Det er blevet smart med moustache, bakkenbarter og fuldskæg. I det hele taget bare skæg.

Procter & Gamble, gigantisk virksomhed, der sælger forbrugsvarer, annoncerer, at Gillette har tabt $5,24 milliarder. Som efter skat blev til en regning på $8 milliarder.

Hvorfor? Fordi det er blevet hipt at have skæg. Så hipt, at flere og flere mænd dropper barberingen.

Til Oscar-uddelingen i marts mødte Ben Affleck, George Clooney, Bradley Cooper og Paul Rudd op med en ny skægfrisure. På den danske front har vi Pilou Asbæk og Mads Mikkelsen, der begge med deres skæg har fyldt de danske TV-stuer, da de fx. spillede med i Borgen eller Jagten.


Paul Rudd uden og med skæg. Foto: Getty images / YouTube.

Og der har længe været fokus ansigtsbehåring. På Euroman kan du finde den skægtype, der passer til dig. Philips fortæller dig, hvordan du anlægger et flot skæg. Og M! fortæller, hvad de forskellige typer skæg siger om din person.

10’erne har været hårde for skrabere.

De sociale normer om skæg har ændret sig: “I dag dømmer vi ikke mænd, hvis de skipper en barbering – de opfattes hverken som dovne eller respektløse,” fortæller en Gillette-vice president til CNN.

Procter & Gamble købte Gillette i 2005 for $57 milliarder. Et af deres største køb nogensinde. Men desværre for dem var det også i midt 00’erne, at skægpopulariteten voksede… og sidenhen kun er øget. 10’erne har været hårde for skrabere.

Gillette har gjort sit for en fortsat overlevelse. Engangsskrabere. Prisfald på 12 %. Og nu skrabere til under $10.

Men hvorfor en hype? Det har flere en holdning til.

Ekow Eshun skriver i en rapport sidste år, at mere og mere skæg har været en reaktion på kvindernes stigende økonomiske magt. Det har været mændenes måde at vise maskulinitet.

Han har også andre teorier. For eksempel, at skægget har været en søgen efter simplere tider. Efter 9/11 har vi søgt mere idyl – som kunst, folkemusik, næringsrigt mad. Og ja, skæg.

Gillette har gjort sit for en fortsat overlevelse. Engangsskrabere. Prisfald på 12 %. Og nu skrabere til under $10. De har satset på trimmere, så deres kundeklientel også rammer mænd med moustache, bakkenbarter og fuldskæg.

Interesseret i mere indhold som dette? Skriv dig op til vores nyhedsbrev her.

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club