Af Hanne Feldthus

Seminarer om big data er hot, men jeg ved ikke hvor mange seminarer, jeg skal komme til for at finde ud af, hvad det går ud på. IBM siger det handler om at sætte kunden i centrum. Det har jeg hørt før. Det er en sikker indikator for en ny managementdille.

I dag tilbragte jeg formiddagen på et seminar afholdt af Responsive. Det hed ”Sådan gør du BIG DATA til BIG BUSINESS”.

Oprindeligt havde Responsive-folkene forestillet sig et lille intimt arrangement, men emnet tog magten fra dem, og de endte med at leje en teatersal for at få plads til alle de tilmeldte.

Sådan er det med Big data, det kan noget med at trække folk til huse. Jeg kom fordi jeg stadig ikke helt har begreb om, hvad det går ud på, og jeg kan allerede nu give besked om, at jeg bliver nødt til at komme til flere seminarer, for jeg har fortsat ikke en klar forestilling om, hvad big data er og slet ikke, hvordan man kan skaffe dem til veje.

Til gengæld er jeg helt med på, at det vil skaffe mig uovervindelige konkurrencefordele, hvis jeg havde en virksomhed, der var stor nok til at have store data.

Var seminaret så spild af tid? Bestemt ikke – eller rettere både og.

Der var to indlægsholdere. Frank Østergaard fra IBM og Heidi Mejlby Hem fra Pandora. Jeg forstod ikke, hvad Frank fra IBM ville mig, hvorimod Heidi fra Pandora var behageligt klar i mælet og diverterede med en række konkrete eksempler, som var til at forholde sig til.

Heidis problem i forhold til emnet var blot, at der ikke var tale om big data, men om data genereret af en kundeklub, som blev brugt til at optimere på kommunikationen til kunderne. Det var strategisk velfunderet, det var gennemtænkt og ikke overraskende overordentligt resultatrigt. Sådan noget kan jeg godt forstå. 5 millioner forholdsvist aktive og engagerede medlemmer er ikke at kimse af.

Frank var ude i et andet ærinde nemlig at fortælle os, at marketingfolk ikke har forstået en skid af, hvad den moderne virkelighed byder på. Det havde han masser af data fra en almindelig rundspørge, der beviste. Altså ingen big data der.

I forlængelse af den konstaterede bundløse uvidenhed fortalte han os, at IBM er verdens største leverandør af databaserede løsninger til marketingafdelinger, og at vi gør klogt i at sætte kunden i centrum og gå hjem og tale med vores IT-chefer.

Se, så er det, at alle mine alarmklokker begynder at ringe, for da jeg gik på Handelshøjskolen i begyndelsen af 1980’erne, lærte vi også at sætte kunden i centrum. Det var den efterfølgende servicemanagement-bølges budskab; det var helt centralt i quality-management-æraen; og det var det, vi fik at vide, da dot.com-boblen var på sit højeste omkring år 2000.

Kunden i centrum. Kunden i centrum. Kunden i centrum. Sådan starter ethvert nyt buzz og en hver ny managementdille, hvis primære afkast kan ses i konsulentfirmaernes regnskaber.

De to logiske spørgsmål i år 2014 er 1: Er kunden ikke i centrum efter alle disse tiltag? Og 2 – og endnu vigtigere: Hvis nej, hvorfor ind i helvede er kunden ikke kommet i centrum endnu?

Det vil jeg gerne have svar på.

Nu har jeg fra starten haft mine betænkeligheder ved, at big data skulle kunne løse alle denne verdens problemer, men man kan jo aldrig vide, hvorfor jeg har forsøgt at sætte sig ind i sagerne.

Men jeg bliver nødt til at finde en eller anden, der ikke bare taler om det, men rent faktisk selv har gjort det og fået de lovede lykkesagligheder i hus, før jeg tror på det.

Hermed kommer en efterlysning: Hvem vil frivilligt og uden honorar kaste sig ud i at fortælle mig om en succesfuld case baseret på big data anvendt på dansk grund med dokumentation for, hvad de har gjort, og hvad de har opnået.

Jeg giver en lille en til den, der stiller op, og jeg lover at skrive om sagen bagefter.

Hanne Feldthus er fast klummeskribent på Bureaubiz. Hun har udgivet bøgerne: “En arbejdsnarkomans bekendelser” og “Den stensikre vej til fiasko” og arbejder herudover som selvstændig kommunikationsrådgiver efter 12 år som strategisk direktør på reklamebureauet Wibroe, Duckert & Partners.
hanne@hannefeldtus.dk

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club