Det kan din virksomhed lære af festivaler

Imran Afzal,
marketingchef for Adobe i Norden

Forbrugere kan føle sig lige så forbundne med virksomheder som med festivaler. Derfor kan virksomheder med fordel trække på musikfestivalernes model i arbejdet med deres egne fanbaser.

Roskilde eller Smukfest? Haven eller Copenhell?

Jeg vil gætte på, at langt de fleste, man spørger, allerede har en klar holdning til deres præferencer i forhold til ovenstående muligheder – og det er ikke nødvendigvis, fordi den ene festival er bedre end den anden. Vi har en tendens til at vælge bestemte festivaler, fordi vi identificerer os med dem på et personligt plan eller gerne vil være en del af deres fællesskaber. År efter år.

Hvordan formår festivalerne at opbygge en loyal følgerskare, når der efterhånden er så mange muligheder at vælge mellem? Svaret er, at de er suveræne til at lave indhold, der skaber en fornemmelse af et kulturelt tilhørsforhold, og som formår at samle folk baseret på fælles interesser og afspejle måden, de ser sig selv på.

I Danmark er der festivaler for enhver smag – vi har NorthSide med fokus på indierock, For Evigt Hip Hop i Rødovre, Strøm Festival med elektronisk musik, Haven Festival, der også har fokus på mad, og vi har op til flere jazzfestivaler rundt om i landet.

Listen er lang og fælles for dem er, at hjernerne bag har formået at opbygge fanoplevelser, der er skræddersyet til deres publikum. Og musikken er kun en del af attraktionen ved festivaler. Takket være en strøm af individualiseret og deleværdigt indhold i løbet af året, er festivaler i stand til at opbygge stærke, voksende fællesskaber år efter år.

Et økosystem af indhold og oplevelser
Virksomheder kan sagtens trække på musikfestivalernes model i arbejdet med deres egne fanbaser. Forbrugerne kan føle sig lige så forbundne med virksomheder som med festivaler, så længe de er forbundne til virksomhederne på et højere niveau. Løsningen er at bygge et økosystem af indhold og oplevelser, der giver folk denne fornemmelse af tilhørsforhold, og som spreder sig ud over alle de platforme, folk bruger.

Tænk på LEGO. Virksomhedens sociale medie, LEGO Life, hænger uløseligt sammen med LEGOs mission omat inspirere og udvikle dem, der skal bygge fremtiden med børns behov for at dele store oplevelser. Brugerne har mulighed for at eksponere egne LEGO-kreationer til et fællesskab af andre unge ’byggere’ ved hjælp af en børnevenlig og sikker app, som omvendt fodrer LEGO med en guldmine af organisk indhold og bidrager til forståelsen af deres publikum og forbrugere.

Virksomheder må forstå, at visuelt indhold typisk giver den stærkeste og mest følelsesladede respons fra forbrugerne, hvad enten det er via digital video eller endnu bedre via social media activations.

Men vi bør være påpasselige og huske på, at formålet er at nå ud til mennesker og ikke bare de værktøjer og platforme, de bruger. Folk har en klar idé om, hvilken type indhold de gider bruge tid på – og hvis det ikke falder inden for rammerne, er der minimale chancer for, at det overhovedet bliver taget i betragtning. Og så kan det være lige meget, om du har lavet en flot kampagne, der teknisk set fungerer på hver eneste platform.

Det er ikke let at opbygge et fanbaseret fællesskab. Men med en dyb forståelse af forbrugerne, deres præferencer og behov, kan virksomheder i dag opbygge et fællesskab hurtigere end nogensinde før.

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning