Hvad siger analysen af 597 logoer?

Victoria Dahl Understrup,
Redaktionsassistent på Bureaubiz

KLUMME: Gode logoer sælger. Men hvilke der er gode, er netop spørgsmålet. I en analyse af 597 logoer slås det fast, at de deskriptive logoer sælger bedst.

Hvilke logoer giver dit brand den største effekt? Deskriptive eller ikke-deskriptive? For at finde svaret udførte Jonathan Luffarelli, Mudra Mukesh og Ammara Mahmood (fra Harvard Business Publishing) syv undersøgelser og analyserede 597 logoer fra forskellige brands


‘A study of 597 Logos Shows Which Kind Is Most Effective’. Foto: hbsp.harvard.edu

Væsentligst slår de fast, at logoet er vigtigt. Det er det af forskellige årsager: Det vækker forbrugerens interesse; det differentierer brandet fra konkurrende brands, og det formidler, hvad brandet drejer sig om.

Logoer er over det hele: på jeres produkter, årsrapporter, hjemmesider, webshops og måske endda på jeres visitkort. Logoet er derfor noget, jeres kunder får øje på – noget, de faktisk slet ikke kan undgå at se.

Deskriptivt vs. ikke-deskriptivt
I analysen skelner de mellem deskriptive og ikke-deskriptive logoer. Førstnævnte indeholder tekstuelle og visuelle design – eller endda begge dele – mens de ikke-deskriptive logoer ikke indikerer, hvad de sælger.

Undersøgelsen viser, at deskriptive logoer har en fordelagtig indflydelse på et brand. Men hvordan? Først og fremmest er det lettere at forstå et deskriptivt logo. Forbrugeren kan hurtigere afkode, hvad de kan få.

Starbucks’ logo er fx. ikke-deskriptivt, da det ikke indikerer, hvad brandet sælger. Det modsatte er Costa Coffees logo, hvor kaffebønnerne er placeret i centrum, og ordet ‘coffee’ straks lader forbrugeren vide, at det er en kaffebar, der er tale om. Logoet beskriver altså produktet.  

I løbet af årene har mange brands ændret deres logo. Fra deskriptivt til ikke-deskriptivt – eller omvendt. Dunkin’ Donuts har fjernet kaffekoppen og ordet ‘donuts’ fra deres logo og gjort deres logo ikke-deskriptivt. 

De deskriptive logoer vinder undersøgelsen 
Undersøgelsen viser, at deskriptive logoer har en fordelagtig indflydelse på et brand. Men hvordan? Først og fremmest er det lettere at forstå et deskriptivt logo. Forbrugeren kan hurtigere afkode, hvad de kan få.

For det andet, tredje og fjerde viser undersøgelsen, at deskriptive logoer opleves mere autentiske, øger chancen for, at forbrugeren køber brandets produkter, og er med til at booste onlinesalg.

Dog er deres magt ikke absolut. For det er langt fra alle brands, der oplever samme effekt.

Det viste sig blandt andet i sammenligningen af familiære og ikke-familiære brands. Her var effekten stadig større for de deskriptive logoer kontra ikke-deskriptive – men en del mindre, når det nu drejede sig om familiære brands.

Desuden var effekten også mindre for de deskriptive logoer, når de blev brugt af brands, der solgte ‘ubehagelige’ produkter, som for eksempel palmeolie, gravsten og insektmiddel.

Men med det sagt har analysen stadig talt: Hvis du vil dit brand det bedste, bør du få dig et deskriptivt logo.

Interesseret i mere indhold som dette? Skriv dig op til vores nyhedsbrev her.

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning