Hvorfor bruger de kreative ikke deres nye legeplads?

Kasper Ankjærgaard-Andersen,
Creative Manager, Opera

Danskerne er på mobilen, men hvor er de gode kreative ideer, når det gælder markedsføring. Skal vi i Danmark virkelig vente på, at Wieden+Kennedy viser vejen?

I 1959 lærte Julian Koenig og VW amerikanerne, at de kunne Think small. Den totalfejrede linje burde måske hænges op på væggene i de kreative afdelinger i 2016.

For hvor bliver den geniale mobil-kampagne af?

Det er selvfølgelig en lille skærm, og det giver visse udfordringer og hvad så? Det er på mobilen, danskerne er – det er den enhed, vi er mest online med.

Skal vi bare sidde og vente på, at Wieden+Kennedy udkommer med en brillant idé? For så at efterligne den? Hvorfor ikke udnytte alt det mobilen kan? Og mobilen kan virkelig noget. Den er det mest personlige medie, vi nogensinde har haft adgang til at udkomme i.

Vi har den med overalt. Vi arbejder med den. Vi gamer med den. Vi dater med den. Vi rejser med den. Vi handler med den. Vi … Oven i købet har den indbygget gyroskop, GPS, kamera, mikrofon, lommelygte, kort og en hel masse andet. Hvorfor ikke bruge det kreativt? Hvad er problemet?

Myter

Som vi oplever det, handler det om myter. Mange bureaufolk tror ikke, at mobilen er klar; man har hørt, at den har en masse begrænsninger som medie.

Den ”viden” om mobilen var rigtig for et år siden, men i virkeligheden vælter de kreative muligheder frem lige nu. Vi er lysår fra GIFS og JPEGS. Der findes bannerformater, der udnytter både gyroskopet, GPS’en, kameraet og alt det andet. Videoer kører i HD. Reach, targeting og den slags skal man heller ikke være bekymret for. Det spiller.

Et andet problem er nok komfortfaktoren. Det er mest behageligt at fokusere på det, man er vant til – en film og en outdoor. Det gælder både for mediebureauer, reklamebureauer og kunder. Dermed bliver mobilen et kreativt stedbarn.

Selvom det er her, alle forbrugerne er, får den kun to minutters opmærksomhed, når resten af kampagnen er kælet på plads. Og så er det for sent at tænke dens særlige muligheder ind, og det ender med en forkølet nedskalering af desktop banneret.

Det er muligt, mange kunder og mediebureauer ikke automatisk stiller med de store budgetter til mobilen, men burde reklamebureauerne ikke gå forrest og udfordre dem? Skulle I ikke vise, at det nu kan lade sig gøre at nå forbrugerne i situationer, hvor man aldrig før har kunnet nå dem?

De fleste bureauer vil måske hævde, at man ikke har ressourcerne og de nødvendige kompetencer siddende. Det er så her, det er tid til selvkritik for os som mobil-mediebureau. For vi skylder nok at holde branchen opdateret med mulighederne og vise de gode cases. Det lover vi, at vi nok skal blive bedre til.

Til en start vil vi her pege på tre kampagner, der for alvor er brændt igennem. For de findes trods alt, de geniale mobilkampagner.

Sidste år lykkedes Rexona med en prisvindende second screen-kampagne i Tyrkiet. Den aktiverede seerne på landets største tv-show, Survivor med såkaldt audio watermark technology, der lader tv’et sende lydsignaler til smartphones!

Herhjemme fik vi den fænomenale Coinoffer-kampagne, og i Guatemala vandt sneakers-butikken Meat Pack en løve med den her kundetyvskampagne. Det kan altså lade sig gøre. Det kræver bare, at man tænker mobilens muligheder ind fra start. Når først kampagnen er nået forbi kunden, er det svært.

Så kom ind i mobilkampen. Her er chancen for at udvikle en kampagne, der sætter en gylden standard for, hvordan man bruger et helt medie. Lidt ligesom Think small gjorde dengang.

Den nye legeplads er åben. God fornøjelse!

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning