Hybrid is the new black

Tim Frank Andersen,
chief digital officer, Charlie Tango

Klumme: Tim Frank Andersen kommer i 10 videoer ind på de digitale tendenser for 2021. Her er den fjerde: Meget tyder på at 2021 er året hvor stort set alt skal fødes i en ny hybridmodel, hvor produkter og services tilbydes i såvel en fysisk som en digital udgave, der hvor det kan lade sig…

I årevis har udtrykket hybrid været brugt om biler, der kører både på el og benzin. Og selvom det marked vokser meget hurtigt og væksten forventes at vare 10 år endnu, handler min forudsigelse ikke om dette marked.

Under corona-krisen er vi blevet tvunget til at jonglere mellem fysisk tilstedeværelse og digitale alternativer. Alt fra fredagsbøn, bryllupper, begravelser, retssager, asynkrone videobaserede jobinterviews, natteliv via Zoom-klubber, valghandlinger og besøg i fængsler har vi skullet muliggøre i både en mindre fysisk version og et digitalt alternativ.

Det har ført til en accept af – og et ønske, om at en digital valgmulighed altid skal være til stede – hvad enten det er hos lægen, i skolen, til møder eller på konferencer.

Og for de fleste af os har det allerede ført til en ny hybrid arbejdsmodel med mindre tid på kontoret og mere tid derhjemme. Der er dog kæmpe muligheder for bedre digital understøttelse, så jeg forventer en markant stigning i efterspørgslen på teknologi, der understøtter fjernarbejde. Hvis du vil have yderligere inspiration her, så tjek min tidligere artikel: ”Verdens bedste værktøjskasse til fjernarbejde’.

På grund af corona er vi blevet tvunget til at udvikle og tilpasse nye hybridformater. Og nu er de kommet for at blive. Det er vanskeligt lige nu at forestille sig en konference, der ikke har digital adgang som supplement eller alternativ. Det samme gælder forretningsmøder. Vi bliver nødt til at vænne os til, at der i fremtiden altid vil være mødedeltagere til stede gennem Zoom eller Teams.

Det fører også til innovation og nye muligheder. Jeg forestiller mig, at fremtidige digitale konferencer vil føles mere som at deltage i et live tv-show, som Vild med Dans, ledet af forskellige værter med forskellige roller og opgaver samt kameraer, der veksler mellem scener og publikum. Det skal være et super godt alternativ til at være der fysisk, ligesom når vi vælger at se en fodboldkamp eller Formel 1 fra sofaen.  Det er ikke den samme oplevelse, men på nogle områder giver det os en bedre seeroplevelse, og det er samtidig både nemt og praktisk.

Nogle brands gør det i dag muligt at shoppe live hjemmefra og at interagere direkte med ansatte i butikken, som kan fremvise produkter og rådgive samt gøre dit køb klar til afhentning i nye BOPIS-formater (Buy Online Pick Up in Store).

Universiteter tillader i stigende grad deltagelse via TED-lignende formater til en meget lavere pris – og endda nogle gange gratis. Vil du se et godt eksempel, så tjek Harvard Law.

Hos onlinetjenesten Peloton kan man deltage i fitnesstimer, hvor der måske er 30 deltagere, der er fysisk til stede, men samtidig er der yderligere 3.000 onlinedeltagere. Og instruktøren kan stadig se dig deltage online og råbe ad dig, hvis du er for doven eller sige til lykke til dig, hvis det er din fødselsdag.

Jeg forudser en enorm fremtid for hybridformater og jeg vil opfordre dig til at tænke på, hvordan du kan betjene dit publikum eller dine kunder på tværs af en fysisk og digital tilstedeværelse.

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning