Af Hanne Feldthus, brandingekspert

Hanne Feldthus bliver lykkelig af ny kampagne for Island. Hun hylder både de kreative og de modige beslutningstagere bagved, for der er noget på spil, når man lægger sig ud med en af verdens tech-giganter.

Det er sjældent, at man bliver lykkelig over at se en reklamefilm, men en gang imellem sker det, og hyldes dem, som hyldes bør. I dette tilfælde er det Islands turistbureau.

De har grebet Mark Zuckerbergs lancering af sin vision om et Metaverse i luften og gør tykt grin med dette vanvidsprojekt af en virtuel verden.

Nyd det her:

Filmen blev lanceret d. 11. november og i skrivende stund er der over en million, der har set den på YouTube. Og folk hygger sig i kommentarfelterne. Ja, selv Mark Zuckerberg hygger sig: Han skriver:

”Amazing. I need to make a trip to Icelandverse soon. Glad you are wearing sunscreen too.”

Det er da rart, at verdens nørd nr. 1 har så meget selvironi, at han kan se det morsomme i islændingenes stunt. Eller også har han en spin-afdeling, som har rådgivet ham til at spille med. Alt andet ville også have været tudetosset.

Engang var turismereklame uden undtagelse den kedeligste kategori, der kunne opdrives. Opskriften var den samme i hele verden, man viste stolt glansbilleder af sin natur og ikoniske sites frem i annoncer og film. Norske fjorde, den svenske skærgård, Eiffeltårnet og Den Lille Havfrue har været misbrugt igen og igen.

Siden er der sket noget – ikke her til lands – men nogen steder. Kreative sjæle har udnyttet de sociale medier til at involvere både borgere og gæster til at gøre opmærksomme forskellige destinationer. Ingen nævnt, ingen glemt.

Det interessante ved den islandske film er, at den i virkeligheden ikke adskiller sig meget fra den traditionelle turistopskrift. De får vist den gode skandinaviske smag i form af lækkert interior design, den storslåede natur, de hårdføre islandske heste, naturens eget spabad og så videre.

Det kunne have været tænderskærende forudsigeligt og dermed helt ligegyldigt, men fordi de tager et markant standpunkt, bliver det både sjovt og tankevækkende.

Islændingene tager et skarpt opgør med den virtuelle verden, som Zuckerberg higer efter at give os. Den verden som bag en skærm kun viser sig i lyd og billede og dermed berøver os vores fulde sanser. Den verden som vi er godt trætte af efter hundredvis af Teams-møder under nedlukningen, hvilket må være undsluppet supernørdens opmærksomhed.  

I virkeligheden tager Zuckerberg sin Instagram-platform til det yderste med sit nye Metaverse. Nu behøver brugerne ikke længere nøjes med at redigere deres egen sørgelige virkelighed til et skønmaleri. Nu kan de simpelthen slippe den virkelige verden helt. Gud ved hvem, der bliver mere lykkelige af det?

Det er det spørgsmål, som islændingene stiller os, og det kan jo lyde som en god ide, der er lige ud af landevejen. Men til alle annoncører, som sidder og ønsker sig en lignende kreativ kommunikation, må jeg minde om, at den slags er alt andet end lige ud af landevejen. Det er det aldrig, når der er noget på spil.

Når turismereklame har været så klichefyldt, er det blandt andet, fordi der som regel er mange interessenter, der ønsker indflydelse på det kreative arbejde, hvilket er opskriften på den absolut laveste fællesnævner.

Nu kan jeg kun gætte på, hvor mange gange vores nordiske broderfolk er gået rundt om den varme grød, før de tog beslutningen, men mon ikke der er nogen, som har fremført, at det kan være farligt at lægge sig ud med en tech-gigant, som altid er på jagt efter en ny location til sine server-parker. Noget som Island mig bekendt tjener gode penge på.

Når jeg hylder denne film, hylder jeg således ikke kun de kreative, der har fundet på og eksekveret, men lige så meget de modige beslutningstagere bagved. De har stukket næsen frem, og det kunne man godt ønske sig smittede af på deres kollegaer i VisitDenmark.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club