Influencer marketing-trends i 2019

Ole Holdgaard,
ejer af Loggershut

Sponsoreret indlæg: Måden, hvorpå du skaber effektiv marketing via influencers, vil ændre sig i det nye år. I 2019 handler det om video. Og der er mange tilgange til videomarkedsføring i 2019.

Bandet Brixx sang i 1982 til Dansk Melodi Grand Prix: ”Video, video, (video), den kører nat og dag”. Men det vides ikke, om forsageren Jens Brixtofte ud over sin reference til videoforbruget også havde skjulte evner til at forudsige fremtiden. I hvert fald bliver sangen fra 1982 om muligt endnu mere aktuel i 2019.

Betamax- og VHS-bånd er godt nok afløst af streamingtjenester, YouTube og Instagram Stories. Men det er ikke nogen hemmelighed, at YouTube er de unges foretrukne søgemaskine. I 2019 vil op imod 80 % af al onlinetrafik være via video.

Influencer-TV-show
Instagram har naturligvis set, hvilken succes YouTube er, så Instagram TV (IGTV) er den relativt nye dreng i klassen. I 2019 forventer vi, at IGTV slår igennem.

IGTV giver influencers med 10.000+ følgere på godkendte Instagram-konti mulighed for at swipe op og linke en Instagram Story til IGTV. Formatet er vertikal 4:5. Når influencerne laver en IGTV-video, vil følgerne få en notifikation om, at der er en ny video.

Varigheden på videoer i IGTV er længere end det klassiske story-format. Faktisk kan videoerne nu være helt op til en time for VIP-instagrammers og ellers op til 10 minutter. For en enkelt influencer vil 1 time i de fleste tilfælde være alt for lang tid, da det vil være svært at fastholde seerne.

Men det nye format vil introducere en ny slags ”tv”-shows, da forskellige influencers kan gå sammen om at lave et talkshow, hvor de inviterer andre interessante influencers.

Slip tøjlerne fri
Jo mere udbredt beacon-teknologi bliver – godt hjulpet af, at vi stort set alle nu har en smartphone med bluetooth – jo flere influencers vil blive trukket ind i detailbutikkerne.

Qua den personificerede kundeoplevelse, inklusiv videobeskeder, vil influencerne få en rigtig god oplevelse, som er ideel til eksempelvis Instagram-posts.

Hvis man som inkarneret influencer skal lave 1-2 posts om dagen, så er det et reelt stressmoment at skabe nyt content. Derfor, jo mere du kan hjælpe influencerne, jo bedre er det – dog uden, at du træder over den usynlige skillelinje, hvor du overtager styringen.

Måske skal du som detaillist overveje, om 2019 ikke skal være året, hvor du giver dine salgsassistenter og butikschefer længere line at gå på? Influencers lever og ånder for gode vibes. Så kan personalet være med på influencerens foto og skabe en god stemning eller udstråling, så skabes der godt content.

Godt content vil efterfølgende både kunne deles og kommenteres via butikkens og influencerens social media-kanaler. Glem ikke i den sammenhæng de gode #hashtags.

Storytelling til mikrosegmenter
Det var de store youtubere og instagrammers, som primært var igangsætterne af den første bølge af influencer marketing. De har stadigvæk rockstjernestatus, men deres engagement rate halter en del bagefter den nye bølge af mikro-influencers.

Det er ikke usædvanligt at se en engagement rate på 2-2,5 % ved influencers, som har 100.000+ følgere, hvorimod mikro-influencers med under 5.000 følgere kan have en engagement rate på 5-8 %.

Derfor vil mange brands søge mod mikro-influencerne og dermed også mikrosegmenterne i 2019, primært af tre årsager:

  1. Mere værdi for pengene. Både i forhold til engagement, men også, fordi mange makro-influencers bruger agenter eller er blevet for dyre at bruge til markedsføring.
  2. Længere holdbarhed. Et kampagneforløb ændrer sig fra kun at bruge makro-influencers til at være en kombination af makro- og mikro-influencers. Start med makro-influencers, og hold efterfølgende gryden i kog med mikro-influencers. Derved skabes awareness ved kampagnens begyndelse, og kampagnen ebber ikke så hurtigt ud, som hvis man brugte hele marketingbudgettet på de dyre influencers.
  3. Budgettets størrelse. Marketingbureauer med kunder, som har et stort budget, giver mange muligheder. Men i 2019 er det gået op for de mindre erhvervsdrivende, at influencer marketing er det nye sort. Og det bliver ikke til astronomiske budgetter, men i stedet ved brug af mikro-influencers.

Vil du gerne vide mere, kan du her læse mere om influencer marketing-trends her.

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning