Af Af Simon Beyer, CSO og partner hos Ingager

Det korte videoformat er fremtiden inden for content creation, skriver denne klummeskribent, og kommer med 6 praktiske råd til at komme i gang med Instagram Reels.

Hvis du spørger dig for rundt omkring i marketingindustrien, så regner mange med, at det korte videoformat er fremtiden inden for content creation.

En ung målgruppe (om end, det vækker større og større indpas blandt det ældre publikum), underholdende content og annoncefunktioner, der stadig bliver bedre og bedre: Mulighederne er enorme for de, der forstår at producere hurtige og engagerende videoklip. 

Trenden med korte videoer begyndte rent faktisk for lang tid siden, da Snapchat introducerede Story-funktionen tilbage i 2014 – og da Instagram lancerede en lignende funktion i 2016. Selv Slack og LinkedIn har nu et Story-format – en trend, der i høj grad kan kaldes bæredygtig.

2020 blev endnu en milepæl i de sociale mediers evolutionshistorie. Blandt andre ting vil det blive husket som det år, hvor TikTok fik dets store gennembrud i Europa – blandt andet også med effekterne af corona-pandemien som brændstof. På den led kunne det ikke komme som nogen større overraskelse, at Instagram introducerede Reels det samme år, et format, der trækker åbenlyse paralleller til den kinesiske original.

Reels byder (stadig) på potentiale for first movers
Stort set enhver marketingmedarbejder ønsker at lege og eksperimentere på denne nye blomstereng, eftersom Reels og TikTok er nævnt i de fleste marketingplaner for 2022. Derfor vil det give mening for de virksomheder, der allerede er på Instagram at tage et nærmere kig på de muligheder, der foreligger i Reels.

6 praktisk råd til at komme i gang med Reels
For at hjælpe dig i gang med at bruge Reels har vi sammensat 6 praktiske tips, der hjælper dig med at skabe dit første klip på Reels.

  1. Brug Reels-kameraet i Instagrams apps: Få at få adgang til alle funktioner i Reels skal du anvende kameraet, som Instagram har udviklet og implementeret særligt til denne funktion. For at gøre det tapper du på Reels-ikonet i det øverste højre hjørne og deler dit kamera med appen.
  2. Del indhold, der er originalt og autentisk: Inspiration er vigtigt, men direkte at kopiere indhold er meget sjældent vejen at gå – især hvis du ønsker at styrke opfattelsen af dit brand på en
    bæredygtig facon. Når det gælder content, så betaler det sig at gå den ekstra mil og udvikle content, der er autentisk og repræsenterer dine egne værdier.
  3. Inspirér dit community til selv at skabe content: En slags repræsentation, der er karakteristisk for både Reels og TikTok er dans, efterligninger eller andre former for personligt udtryk. Det er her, det kan være tiden værd at prøve at kickstarte en trend, der har potentiale til at gå viralt.
  4. Anvend musikbiblioteket og lydværktøjerne: Reels reklamerer med musik fra dets eget musikbibliotek såvel som dets eget lydværktøj. Du bør begrænse dig selv til disse muligheder, når
    du skaber dit content, for at undgå problemer med tredjeparts-licenser.
  5. Inkludér nuværende trends og emner i dit Reel: Brugere er mere tilbøjelige til at bemærke dit reel, hvis du får det forbundet med emner og trends, der er oppe i tiden. Hvad end det er globale
    modetrends, et nuværende musikhit eller en populær dans, så er det vigtigt, at brugerne kan relatere sig til dit indhold på et personligt plan.
  6. Lad være med at anvende TikTok klip på Reels: Da Reels lige var blevet udgivet, postede mange brugere blot deres TikTok content derinde. Alle kunne se dette, for hvert enkelt stykke content er jo vandmærket med TikTok logoet. Instagram var forståeligt ikke så tilfredse med dette, så derfor straffer algoritmen nu reels, hvorpå TikToks logo fremgår. Så moralen her må være: Post altid originalt content.

At abonnere på specifikke hashtags er et værdifuldt værktøj, der hjælper dig med at udvikle en dybere forståelse af dit community og de emner, der er oppe for tiden derinde. Ved hjælp af en klassisk trial-and-error tilgang finder du hurtigt ud af, hvilken slags content, der virker, hvor godt det virker, og hvad der ikke virker.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club