Af Kristian Granov, Audience Development Lead, JP/Politikens Hus
Kilde: Getty Images.

Klumme: Instagram har altid været meget båret af stærke private profiler, der flittigt gør verden opmærksom på egen lækkerhed, men hvordan får man egentlig succes som virksomhed på Instagram? Det kan du læse her.

Af de store platforme på sociale medier er det kun Facebook, Snapchat og Instagram, der egentlig rigtig har fået fat i danskerne. Men Facebook er gået i åben krig med medier og virksomheder, og Snapchat er stadig mest for de helt unge.

Instagram ser ud til at være positioneret stærkt for 2018, og samtidig er platformen inde i en spændende tid, hvor der bliver lanceret nye tiltag og funktioner nærmest ugentligt.

Deres stories ser i særlig grad ud til at have bidt sig fast hos brugerne, og i modsætning til ovre på Facebook er udgivere og virksomheder faktisk velkomne. Udnyt det, mens tid er.

Alle anbefalinger og tips fra Instagram herunder skal selvfølgelig tages med det forbehold, at Instagram i visse tilfælde kan have en interesse i anbefalinger, der mere tjener deres egne langsigtede interesser end dine.

Og deres data og anbefalinger baserer sig som udgangspunkt på amerikanske data, men derudover virkede de faktisk overraskende åbne og ærlige, da de i sidste uge holdt en temadag om emnet på det europæiske hovedkvarter i London.


Fra forfatterens egen story på dagen. Den kritiske sans lider en tidlig død

Tidspunkt
Drop spekulationerne i forhold til, hvornår på dagen og ugen der skal udgives. Algoritmen tager sig af at finde øjne til dit indhold, hvis det er godt (beklager, alle algoritme-haters).
Hashtags
  • Du må gerne skrue lidt ned for antal hashtags, hvis det står til Instagram selv. De anbefalede kun 1-3, men de var lidt sparsomme med logikken bag denne anbefaling. Altså, med andre ord, du bliver straffet for at overhashtagge.
  • Brug de mest specifikke og tematiserede hashtags, du kan opspore. De generelle som eksempelvis #fashion, #news og #football etc. kan du godt glemme at få noget ud af.
  • Samme gælder ved geo hashtags. Aldrig bare @London, men i stedet @Facebook HQ London etc.

Og husk dem nu. Brug oftest muligt geo-tags og hashtags. Også i stories. Det er en hjælp for brugerne, men også en hjælp til Instagrams algoritme, så den nemmere finder nye brugere til dit indhold (så faktisk er det også en hjælp til dig).

Business profil
Har du ikke allerede gjort det, får du adgang til en masse ekstra data, hvis du skifter til business profil. Og meldingen fra Instagram selv er, at algoritmen ikke nedprioriterer indhold fra business profiler (afgør selv, om du tror på det).

Frekvens
Du kan lave opslag til feed oftere end du tror uden at virke spammy. De anbefaler omkring fire, hvilket dog nok er i overkanten til de fleste mindre danske profiler, men bare husk, at algoritmen mere end tidligere sorterer i det hele, så risikoen for at overvælde følgere er mindre.

Formater
Altid 4:5. Sekundært 1:1. Skal du i 16:9, skal der være en god grund til det. Det hele handler om, hvor meget real estate du optager på brugernes skærme, og her får du altså mest plads med 4:5 (som ganske belejligt er en af standardstørrelserne for beskæringer på iPhone).

Lækkerhed
Du behøver faktisk ikke altid være smuk og lækker på Instagram. Ikke i så høj grad som tidligere i hvert fald. Platformen bruges i dag til mange forskellige ting, og æstetik er nu bare et af mange brugbare redskaber.

Vær autentisk
Ja, det er nemt at sige, Instagram, men det er altså beskeden. Den korte udgave: Du har sikkert også en hjemmeside og en tilstedeværelse på Facebook, så giv dine følgere noget på Instagram, som de ikke i forvejen kan få et andet sted.

Gerne noget lidt mindre poleret. Men stadig lækkert. Og interessant. Og personligt. Og engagerende. Og …

Lyd
Du vælger selv, men vær opmærksom på, at Instagrams egne data viser, at kun 50 % tjekker deres feed med lyden slået til. For stories er det oppe på 60 %, men i begge tilfælde vil der altså være en del brugere, der ikke kan følge med, hvis dit indhold kræver, at de har lyd på.
Stadig langt bedre end på Facebook dog på den front, hvor tallet nærmere er 5-10 %, der har lyd på.

Live
Ja! Det vil Instagram i hvert fald rigtig gerne have, at du kaster dig ud i. Det kan være et lidt skræmmende format, men det skulle øge dine chancer væsentligt for at komme ud til nye brugere via Explore-sektionen, hvis du jævnligt sender live.

Live hvordan? Sigt efter cirka 20 minutters varighed første gang. Aldrig under 10 min. Hav en vært klar, der ikke er bange for at sludre lidt med kameraet.

Det hjælper på fastholdelsen. Husk, at folk er relativt tilgivende i forhold til det tekniske og billede- og lydkvalitet ved live-sendinger, så bare se at kom i gang. Men find trods alt lige et stativ og en ordentlig forbindelse.

Har man mulighed for det, er det en god ide at lave en live-samsending med en person med mange følgere, hvilken kan gnubbe lidt af sin lækkerhed af på dig (og omvendt, naturligvis).

Længde på stories
Du laver forhåbentlig allerede stories, men hvor lange skal de være? Instagram siger selv, at deres data viser, at 6-8 slides (også kaldet 7) er et godt antal at sigte efter. Men vær ikke bange for at lave længere. Det er ikke et problem i sig selv. Bare en del sværere at fastholde folk i længden.

Du skal front loade, som det så smukt hedder, hvilket vil sige, at du skal have det sjoveste, stærkeste, smukkeste indhold frem hurtigst muligt, så du fanger folks opmærksomhed.

Ekstra tip til stories
Lav stories hver dag. Instagram kan konstatere, at de profiler, der altid har en story tilgængelig, klarer sig godt hos nye følgere. Hvordan, kausaliteten lige hænger sammen her, er lidt uklart, da det jo generelt nok er de meget aktive profiler, der ofte laver stories, men det skader i hvert fald ikke.


Hvis I ikke allerede er i gang med stories, så gør det. Start i det små, og få det prøvet af.
Nye følgere
Det vigtigste er stadig at lave indhold, som folk kan lide. Når det er klaret (!), handler det grundlæggende om to ting:
At blive en af de profiler, som Instagram foreslår brugere at følge, og komme i deres Explore-sektion (den, du finder ved at klikke på det lille forstørrelsesglas i bunden).

Logikken er lidt cirkulær, men overordnet set er der ikke så meget andet at sige, end at du skal levere relevant og engagerende (og autentisk …) indhold – og følge anbefalingerne ovenfor. Så skal algoritmen nok finde nye følgere til dig.

Dog blev det nævnt, at en enkelt smutvej til Explore-sektionen kan være at bruge alle Instagrams tre hovedkanaler: Feed, Stories og Live.

Ekstra tip til nye følgere
Nu kommer der så lige en enkelt anbefaling, hvor det er egne personlige erfaringer, der gives videre, men den er til gengæld god: Prøv at like en masse opslag på vegne af din virksomhed eller organisations profil. Kommentér også meget gerne på andres opslag. Så plejer der at komme godt gang i følgervæksten.

Ikke algoritmens skyld
Man var hos folkene fra Instagram klart opmærksom på, at der er gået lidt mode i at hade deres algoritme. Selv siger de, at den er langt mindre voldsom end den, de bruger på Facebook, og at den ikke er ny.

Deres argumentation kan nogenlunde komprimeres til: Hvis dit indhold klarer sig dårligt, er det ikke, fordi det er tirsdag/fuldmåne/for blåt/for edgy/for smukt/for provokerende. Det er fordi, det er lort.

Hjælpe-apps

  • Top 1: Du kan lave dine Live Photos (fra iPhone) om til små videoer, der kan bruges i stories. Jeg har selv brugt en anden app tidligere, men Instagram-folkene anbefalede Lively.
  • Tip 2: Nu vi er ved eksterne hjælpeapps, bliver jeg nødt til lige at nævne en fantastisk lille en, der kan lave dine horisontale og 1:1-videoer om til 9:16 (portrait), så de passer til stories, på en virkelig smart måde: Inshot Video Editor.

Afstemnings-sticker
Kan bruges til rigtig mange sjove ting, og data viser, at folk er helt vilde med at stemme på ting. Findes under stickers, når du laver stories.

Værter
Har du en eller flere på holdet, der ikke er bange for at være foran kameraet, er der mange, som har succes med tilbagevendende temaer og serier med en eller flere værter. Gælder både for stories og live.

Stories, stories, stories
Instagrams stories kan mere, end du tror, og 2018 bliver deres helt store år. Vi brugte en del tid på best practices og en decideret stories school, og det var faktisk lidt en øjenåbner at se det hele præsenteret på en gang. Også selvom man allerede bruger stories dagligt.

Jeg kan ikke gennemgå det hele her, men brug lidt tid på at lege, og vis så dine nye skills til følgerne. Det viser engagement og kærlighed til platformen (autenticitetspoint!).

Jeg vil dog lige særligt fremhæve ’Rewind’ og ’Stop Motion’ som de nemmeste og bedste steder at starte med det lidt mere kreative (der fås flere stories-tips på Hubspot og Later samt et par eksempler på profiler, der gør det godt på InfluencerDB).


Bemærk eftertragtet Instagram-swag, og bliv misundelig.

Det var alt, jeg havde fået noteret ned. Udover alle de tips og anbefalinger er det jo stadig mest et spørgsmål om at kunne levere indhold, som brugerne gider at se og interagere med. Med andre ord: Vær autentisk.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club