Af Kristoffer kristoffer@okkels.com

Dagens klummeskribent, Kristoffer Okkels fra Creuna, oplevede, at der var længere end forventet mellem de store wauv-øjeblikke på årets SXSW-festival. Han tog dog fire væsentlige pointer med sig hjem.

Støvet efter al hypen, buzzen og al tech-nørderiet har efterhånden lagt sig. Tilbage står vi, der deltog i SXSW, med nachos-krummer på vasketøjet og budskaber om fremtiden i tankerne. Men på årets version af den Austin-baserede festival, var der længere end forventet mellem de helt banebrydende momenter. Det til trods, var der stof til eftertanke og visse væsentlige pointer at notere sig.

Et opgør med teknologi-fetichismen?

Hvis man havde regnet med at vælte sig i nye gennembrud på årets festival, blev man i mine øjne skuffet. Det er bemærkelsesværdigt, hvor meget der stadig tales om ’gamle’ schlagerhits som augmented og virtual reality, kunstig intelligens, content marketing, influencers, osv.

Men det er nok i virkeligheden meget symptomatisk, for godt nok går det stærkt i vores verden, men så stærkt går det altså heller ikke. Og det er faktisk en ret god stikpille at tage med hjem til bureau-hverdagen, at virkeligheden ikke altid følger med udviklingen.

På SXSW befinder man sig hele tiden i grænselandet mellem form og indhold. Man bliver bombarderet med nye måder at nå og engagere sine kunder på. Og det er nemt at blive fristet til at gå hjem og flytte marketingbudgettet over til mikro-influencers eller til at sætte gang i et virtual reality-projekt.

Men heldigvis står det også lysende klart, at der er et stigende fokus på indhold og substans. Autentisk marketing, mere relevante digitale oplevelser og dyrkelsen af klassiske storytelling-dyder er budskaber, der gik igen og igen i Austins forårssol. Måske var SXSW 2017 det endelige dødsstød mod teknologifetichisterne. I så fald; tak for det.

Tænk stort – og pas på kvalmerefleksen

SXSW er en festival, der repræsenterer og i høj grad hylder den digitale demokratisering, hvor alle kan få succes, hvis man bare opsøger sit held og tager chancer. På den måde er mange indlæg på SXSW indbegrebet af den klassiske amerikanske drøm.

Og i bedste amerikanske stil skelner oplæggene sjældent mellem, om det drejer sig om udviklingen af dit privatliv, din karriere eller din millionvirksomhed. Uanset hvad, så er det bare ‘never stop exploring’, som NASA-legenden Buzz Aldrin sagde til et af konferencens mest klaustrofobisk pakkede og’ buzzede’ oplæg.

Ex-astronauten Buzz Aldrin på SXSW.

For en småkynisk dansker som mig fremkalder den slags opfordringer altid en lille smule kvalme. Især når det kommer fra ret kuriøse afsendere som hr. Aldrin, der måske nok har gået på månen, men jo ret beset ikke er ekspert i hverken personlig udvikling eller virksomhedsdrift. Men nuvel; mandens udsagn er jo ikke forkert, det er bare lidt åbenlyst for de fleste af os.

For nu at blive i kvalmeland var et gennemgående tema på SXSW, at visionen altid skal være større end løsningen. At man næsten ikke kan tænke for stort, for vi havde ikke siddet i Austin, hvis vores forfædre bare havde forsøgt at skabe en lidt bedre vandmølle eller avle en lidt stærkere hest. Man fristes et par gange til at råbe ”No shit, Sherlock”, men man holder sig i skindet og nøjes med at udvandre fra oplægget og finde et andet vandhul.

Det hele har dog ikke været højtflyvende og halvfilosofiske tanker fra astronauter og krea-turtlenecks, for der var også rig mulighed for at blive klogere på konkrete, jordnære emner. Jeg vil derfor gerne dele fire af de vigtigste pointer, jeg stødte på, med jer.

1. Facebook Video Ads gi’r markedet baghjul

På marketingsiden understregede serieiværksætteren Gary Vaynerchuck, at Facebook Video Ads ligger langt under markedsprisen, og ifølge ham er det den aktuelt bedste og billigste måde at få forbrugernes opmærksomhed på.

I en intens Q&A-session fik den hurtigsnakkende marketingmastodont pointeret, at man får op til 10 gange mere for sine penge ved at bruge Facebook Video Ads, end på de mere overvurderede kanaler som programmatic buying, hvor et program køber digitale annoncepladser, og outdoor, der er den gode, gamle plakat- og billboardmarkedsføring.

Vaynerchuck, der på ganske kort tid har opbygget det succesfulde Vayner Media, har selvfølgelig en agenda at passe, men alligevel er hans udsagn en overvejelse værd, når marketing-mixet bliver sammensat.

Gary Vaynerchucks SXSW-session.

2. Influencers tager hovedrollen i indholdsproduktionen

Det rigtige indhold er stadig en gylden nøgle til relevans og opmærksomhed. Og enkeltstående kreative og influencers spiller en stadig større rolle i det spil. Drengene bag den lettere provokerende Instagram-profil @FuckJerry har banket et bureau op, der nu hjælper virksomheder som Burger King med at komme i øjenhøjde med deres målgruppe.

Det samme har den kreative videoproducent Casey Neistat, hvis virksomhed nu er solgt til CNN, efter han har produceret nogle ret anderledes reklamevideoer for blandt andet Nike. Tjek i øvrigt hans seneste video, der netop hylder den individuelle kreativitet. Med titlen “Do what you can’t” er den lidt for meget, men alligevel ret inspirerende.

3. Sæt strøm til robotterne

 På teknologisiden virkede det som om, at der var chatbots i hver tredje indlæg. Det for mig mest interessante indlæg, på den front, kom fra Dharmesh Shah, der er medskaber af verdens nok største platform til inbound marketing, HubSpot. Hans påstand var, at chatbots er ”den mest interessante teknologi i det her årti” – og at det har eller får en større indflydelse end smartphonen.

Det sidste kan man nok diskutere, men pointen var klar: teknologien er moden, formatet er det mest intuitive, der findes. ’Botterne’ kan i dag gå ind og gøre en konkret og markant forskel i mange sammenhænge – kundeservice, marketing, forretningsudvikling og kommunikation. Det er sådan set bare at sætte i gang.

Shah har en vis pondus, for hans team har bygget den nok mest anvendelige business chatbot derude, GrowthBot, som det kan anbefales at tage et nærmere kig på, hvis man arbejder med marketing og salg.

4. VR: Virtual Reality eller Varm Røgelse?

Man kan ikke vende sig om i Austin uden at rage ind i en eller anden form for ’alternativ virkelighed´ – altså virtual reality eller augmented reality, som i øvrigt i stigende grad smelter sammen. Der er dog stadig langt mellem snapsene og den virkelige relevans. I hvert fald for virtual reality. God brug af augmented reality er der enkelte gode eksempler på, som for eksempel National Geographics promovering af den nye serie Genius.

National Geographic-session på SXSW.

Virtual reality har stadig en del års arbejde tilbage, før det bliver virkelig fedt. Perspektiver er der ellers nok af; kontaktlinser, der placerer dig midt i computerspillet, hologrammer der gør det muligt at holde i møder i virtuel virkelighed, for slet ikke at tale om mulighederne for at lave undervisning eller operationer fra distancen.

Men budskabet fra scenen var ret entydig; der går 5, 10 eller måske 20 år, før virtual reality for alvor sætter dagsordenen. Det siger ikke så lidt, når det kommer fra venturekapitalister som Mike Maples, der har formået at skyde penge i virksomheder som Twitter og Lyft på det helt rigtige tidspunkt.

Hvis du ligesom vores klummeskribent, Kristoffer Okkels, var på SXSW, så skriv gerne hvad du synes, der var værd at tage med hjem fra årets festival – i kommentarfeltet.

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club