Julen starter i september

Jesper Brunhøj Olsen,
head of industry retail v. Facebook Danmark

Julen varer lige til påske – og begynder allerede nu. For med julen kommer årets vigtigste shoppingsæson, og derfor er det nu tid til at trække i arbejdstøjet. Det mener Jesper Brunhøj Olsen, som her tager dig igennem julesalgets vigtigste discipliner.

Årets vigtigste shoppingsæson nærmer sig med hastige skridt, og medmindre du vil gå glip af de muligheder, den bringer, er det nu, det er tid til at trække i arbejdstøjet.

Julegaveindkøb i december måned er efterhånden ved at være et fjernt minde fra gamle dage. Undersøgelser viser, at 21 procent starter deres juleindkøb i begyndelsen af november, og at hele 11 procent allerede er færdige med indkøbene, før vi er halvvejs gennem november.

Årsagen til tendensen er vores smartphones og andre mobile enheder. Når alle går rundt med en hel butik i lommen, er der ikke nogen grund til at afsætte én bestemt weekend til at klare juleshoppingen. Folk køber det, de gerne vil have, når de gerne vil have det. På den lyse side er det valg, du står over for, simpelt: Tilpas dig den nye virkelighed, eller se på, mens dine konkurrenter overhaler dig.

Undersøgelser viser, at 21 procent starter deres juleindkøb i begyndelsen af november.

Branding holder stadig
Højtider driver salg, det ved du, og jeg er sikker på, at dine performance-kampagner allerede er i gang med at konvertere til salg. Men ved du hvad, der gør din kampagne endnu bedre? Branding. Folk foretrækker at købe fra de brands, de genkender og har en følelsesmæssig tilknytning til.

Du er med al sandsynlighed ikke den eneste, der sælger det, du sælger, og forbrugere har ikke nogen grund til at vælge det ene produkt over det andet, der er magen til, medmindre prisen er lavere.

Ved at styrke dit brand får du mulighed for at blive genkendt af brugerne og vinde deres tillid. Det styrker chancen for, at forbrugerne vælger dig frem for din konkurrent – måske endda til trods for, at de kunne have købt produktet billigere et andet sted. Sørg for at understøtte din performance-kampagne med branding i god tid før julehøjtiden.

Du kender din kundebase bedre end nogen anden, men medmindre alle køber julegaver til sig selv, er de ikke din primære målgruppe ved juletid.

Genovervej din målgruppe
Og så er der targeting – eller målretning på mere mundret dansk. Du tror måske, du har et klart billede af, hvem der køber de ting, du sælger, men der er flere grunde til at genoverveje det, du tror, du ved. Du kender din kundebase bedre end nogen anden, men medmindre alle køber julegaver til sig selv, er de ikke din primære målgruppe ved juletid.

For eksempel optræder kvinder oftere end ellers som tech-forbrugere i netop denne periode. Forbrugere er generelt mere tilbøjelige til at købe fra forhandlere, de normalt ikke besøger i forbindelse med julegaveindkøbene. Med denne nye viden vil du da fastholde din markedsføring til dine sædvanlige målgrupper, eller vil du lade data og indsigter guide dig? Jeg ved, hvad jeg ville gøre.

Nemt er nøgleordet
Shopping skal være uden besvær. Globalt siger én ud af tre forbrugere, at de vil stoppe med at købe produkter fra et brand, de elsker, hvis de bare har én dårlig oplevelse med det. Ikke fem. Én.

Når folk har fundet dankortet frem og er klar til at shoppe, synes du så, det bedste, du kan tilbyde, er at oversvømme dem med formularer, de skal udfylde, knapper de skal trykke på og captchas (Completely Automated Public Turing-test to tell Computers and Humans Apart), de skal afkode? Vejen til et køb skal være kort, nem og direkte.

I løbet af den tid, du har brugt på at læse det her, har verden ikke ligefrem stået stille. Folk over hele verden har scrollet igennem 2.5 meter news feed, swipet til venstre 52 gange på Tinder eller købt et nyt stykke kunst, en broche og et par sneakers, mens de stod og ventede på togperronen.

Nye trends og forbrugermønstre vokser hele tiden frem, og du kan ikke regne med, at den viden, du har i dag, kan hjælpe dig i fremtiden. Afprøv nye ting. Se, hvor det tager dig hen. Nogle gange vinder du, andre gange lærer du noget nyt.

Interesseret i mere indhold som dette? Skriv dig op til vores nyhedsbrev her.

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning