Af Poul Mikkelsen

Udfordring til Espen Meyer Højlund, Advice: I har truffet kloge fravalg, men skal kreativitet ikke spille en lige så markant rolle som alt andet i bureauet?

Dette er en udfordring til Espen Meyer Højlund fra Advice i forlængelse af klummen:
Kære bureaudirektører: Hvor er I henne i den kreative debat.

Kære Espen

Jeg husker Jesper (Højberg, stifteren af Advice) fra gamle dage som en lidt stille tidligere dansklærer som i kraft af sin intelligens og skarpe replikker, altid var god for en interessant samtale.

Man må sige at det er en imponerende forretning I har fået bygget op.

Og på samme måde, som Jesper dengang tog samtalen alvorligt, så udstråler jeres tilgang i dag, den samme respekt og søgen efter sandheden i forhold til jeres metier.

I har som enhver med sans for hvad der fungerer i branding, valgt ikke at påstå at i kan det hele for alle.

Dette er i stærk modstrid med hvad der kendetegner resten af branchen. Med en akut mangel på tydelighed for branchen som resultat. Hvordan går det med at overholde disse kloge fravalg?

I har valgt at koncentrere jer om de lidt sværere kommunikationsopgaver. I skriver selv at I har specialiseret jer i kunder der opererer i en lidt ekstra kompliceret verden.

I er tungt besat på analyse, strategi og branding og jeres beskrivelser vidner om en dyb, om end ikke intellektualiseret tilgang til disse ting. Man hører faktisk kun godt om jer, hvad angår de ’svære ting’. Det er hermed sagt videre.

Nu kommer så de frække spørgsmål. Ellers bliver det også for pænt.

Når jeg kigger på jeres medarbejdere, i alt 84, så tæller jeg kun 4 kreative. Her tæller jeg så ikke Jesper med, som jeg ellers kender som en dygtig kreativ.

Det er selvfølgelig kun et problem at være så få hvis man laver kreativt arbejde. Og det gør i vel? Eller lever kreativiteten et lidt halvhjertet liv i Advice?

Når jeg på jeres web-site læser hvordan i beskriver jeres opfattelse af kreativitetens rolle, så skriver i: ’Kreativitet handler om at eksperimentere og finde på’

Lyder lidt som noget der er fundet i en lærebog for formningslærere. I fortsætter: ’Om at bryde regler og tage chancer

Mener I virkelig at man tager chancer når man laver kreative løsninger? Eller er det fordi i står lidt famlende overfor fænomenet?

Skal kreativitet ikke være lige så rigtigt, relevant og værdiskabende som alt andet et bureau præsterer?

Og bør Advice ikke have samme seriøse forhold til kreativitet, som bureauet har til resten af disciplinerne?

Se Espen Meyer Højlunds svar her

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club