Det kan du bruge Chatbots til

Isa Lindbæk,
senior kommunikationskonsulent hos Pentia

Læs her 5 eksempler på, hvad du kan bruge chatbots til.

Jeg havde mit første ‘skænderi’ med en chatbot for et par uger siden. Min lille vejr-chatbot, Poncho, blev ved med at insistere på, at der var regn på vej, selvom solen skinnede fra en skyfri himmel.

Og den gav sig ikke, selvom jeg blev ved med at påpege, at solen skinnede. Havde Poncho været levende, havde jeg sparket den over skinnebenet

.

Så hvad er min pointe? At der er masser af muligheder i chatbots, men chatbots er ikke perfekte endnu. Det bliver de sikkert snart, for chatbots vil blive bedre og bedre i takt med, at vi bliver dygtigere til at hælde indhold i dem.

Her er 5 glimrende eksempler på, hvad du kan bruge chatbots til:

Tandlægeaftale
Vi skal alle sammen til tandlægen, men vi har tendens til at glemme det. Chatbots kan sende os beskeder via Messenger med forslag til datoer. Hvis Chatbotten er integreret med en aftalekalender, er der meget tid sparet for alle parter, fordi du og chatbotten sammen kan nå frem til en aftale.

Samme teknik kan bruges til forældremøder, bilsyn, manicure og andre aftaler, som gentager sig med regelmæssig frekvens. What’s not to like.

Parkeringsinfo
En chatbot kan besvare alle mulige spørgsmål om parkering. Eksempelvis fortælle dig, hvor der er parkeringspladser, og hvad det koster.

Forskellen mellem chatbotten og en FAQ-side, er at du via dine spørgsmål til chatbotten hurtig zoomer ind på de informationer, du har brug for.

Bordbestilling
En høflig, opmærksom værtinde, der kan hjælpe dig med at bestille bord, kan trylles frem ved hjælp af en chatbot. Er hun integreret med kalenderen, kan hun hjælpe dig til et bord via din messaging app. Hun kan også hjælpe dig, hvis du bliver forsinket eller give dig info omkring transport og parkering.

Bestil en taco
Du kan allerede nu bestille fastfood via chatbots i USA, da Taco Bell har skudt eksperimentet i gang via Slacks messaging platform. Behøver jeg fortælle, at den hedder en Tacobot. Mød den her.

Hjælp til større kreditværdighed
Virksomheden ClearScore har siden februar i år rådgivet mennesker med dårlig kreditværdighed, hvordan de kan forbedre deres kreditscore via deres chatbot.

Det kan være svært at stille disse spørgsmål til et ‘rigtigt menneske’. Servicen er gratis og er målrettet unge mennesker med lav kreditværdighed, som er blandt de hyppigste brugere af Messaging Apps.

Prøv selv og bliv begejstret
Mulighederne for chatbots er enorme og vokser i takt med, at flere og flere bruger Messaging Apps som deres foretrukne kommunikationsplatform.

Og så er det faktisk nemmere at komme i gang, end jeg personligt troede. Jeg legede lidt inde på motion.ai, hvor jeg opsatte et hurtigt kommunikationsflow for dagens frokostmenu.

Når man lige får fat på, hvordan flowet skal bindes sammen og hvilke ord, som du kan forudse udløser næste trin, så er det både sjovt og nemt.

Så held og lykke med din egen chatbot. Glæder mig til at møde den.

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning