Langt fra bare en gimmick: AR og VR skal være en del af din forretning

Alexander Feiglstorfer,
CTO og medstifter, Storyblok

Klumme: Augmented og virtual reality er ikke kun for gamere med store headsets eller børn med Pokemon Go: Det er et stærkt B2C-redskab, der kan sikre at dine kunder køber netop dine varer fra din webshop. Og så er det overraskende let at komme i gang med.

Teknologiske tendenser har det med at følge Forrester Hype Cycle: Først lanceres en ny teknologi med stor fanfare, og alle udråber den til at være den næste store ting, der vil ændre vores hverdag. Efterfølgende daler interessen, imens teknologien bliver mere færdigbagt, hvorefter det bliver en del af vores hverdag.

Selvom VR og AR lyder umiddelbart som noget, der stadig enten er langt ude i fremtiden eller fastlåst i gamingværelset som en del af en yderst dedikeret gamers arsenal af udstyr, så kan begge teknologier være et vigtigt redskab til at vækste virksomheders salg online og særligt via mobilen – det såkaldte m-commerce.

Hvad er AR og VR?
VR kender de fleste nok allerede som Virtuel Reality, hvor man tager et headset på hovedet og får indkig i en virtuel verden, hvor headsettet følger hovedbevægelserne. Det giver en fantastisk indlevende brugeroplevelse og er blandt andet bedst kendt og benyttet i forbindelse med computerspil eller virtuelle, interaktive 360-graders film og oplevelser.

AR, Augmented Reality, handler mere om at blande den virkelige og virtuelle verden ved at se igennem en skærm, eksempelvis din smartphone, og projicere virtuelle elementer på virkelige objekter. De bedste eksempler er Pokemon Go, hvor de små dyr hopper rundt i den virkelige verden, eller filtre og effekter i Snapchat, Messenger eller iMessage-chatsystemerne.

Begge platforme er meget mere end blot underholdning, og der er rig mulighed for at integrere det i din webshop eller mobilapp.  

Kræver ikke længere dyr hardware
Da de første VR headset udkom, kostede de hurtigt 7.000 kroner stykket og krævede kabler sat til din computer, og Microsofts første AR-headset, Hololens, kostede i omegnen af 30.000.

I dag kan selv billige Android-telefoner benytte AR og VR-applikationer, og AR/VR-understøttelse er bygget ind i både Android- og iOS-kernesystemer. Teknologierne er altså tilgængelige for forbrugerne, uden at de behøver indkøbe dyre løsninger. Og det handler om at komme i gang nu. Det estimeres, at AR/VR-applikationer inden for e-commerce-løsninger alene er et 500 milliarder kroner stort marked.

VR/AR kan bruges til:

  • Præsentér dine produkter i kundens verden: En af de absolut bedste funktioner med AR/VR er at kunne vise produkter foran forbrugeren på en indlevende måde. Nike har skabt en app, som kan analysere brugerens fod og projicere de lækre sneakers direkte på foden, og i Ikeas app er det muligt – via din smartphone – i realtid at se, hvordan et PAX-skab vil se ud i dit soveværelse. Eller hvad med de masser af plakatvirksomheder, som via deres hjemmeside og CMS-løsning kan vise, hvordan en given plakat vil se ud i brugerens stue via smartphonens AR-evner? Du behøver altså ikke engang at lave en app – det kan integreres direkte i din e-commerce-løsning.
  • VR-events på den levende måde: Online-events er blevet en del af vores alles hverdag, og det er muligt at integrere VR direkte ind i de fleste live event-løsninger i dag, så dine potentielle kunder kan se dine produkter på en levende måde. Et eksempel er YesAuto’s bilshow.
  • Skab virtuelle universer: Når du skal præsentere dine produkter, kan det hjælpe at placere dem i et virtuelt miljø, hvor kunden kan rotere produktet og se det fra alle vinkler. Også dette kan implementeres, så brugeren kan gøre det direkte fra browseren, så de ikke skal belemres ved at installere en app.

En stor del af ovenstående kan relativt let integreres i de fleste webshops og websites, og alle forudsætningerne er der: Alle smartphones kan se AR/VR, begge dele kan let integreres via SDK’er i de fleste webshops, så længe dit CMS understøtter det, og det kan afvikles direkte fra kundens browser, så der ikke er behov for at installere apps.

Ligeså er der mange bureauer, som står klar til at hjælpe selv mindre virksomheder, så det er bare at komme i gang!

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning