Løsningen står lige for: Vi skal have moderniseret Robinsonlisten

Thomas Torp,
adm. direktør for GRAKOM (der ejer Bureaubiz og Creative Club)

Klumme: Mængden af erhvervspost er faldet voldsomt i de seneste år. Det skyldes ikke kun, at virksomheder synes godt om digitale løsninger. Det skyldes også, at direct mail som markedsførings- og kommunikationsværktøj overfor kunderne er forringet ganske markant over en årrække.

I de aktuelle forhandlinger om den fremtidige økonomi for PostNord har Transportministeren lanceret en afgift på breve og pakker, der ikke er omfattet af den såkaldte befordringspligt, så staten kan få råd til at betale for udbringning af post til de dele af landet, det ikke kan svare sig for PostNord at besøge.

Forslaget har helt forståeligt mødt højlydt kritik fra mange dele af erhvervslivet. I en tid, hvor danske virksomheder i stigende grad presses af internethandel fra udlandet, og hvor truslen fra Amazon ser alvorlig ud, er det helt skævt at øge danske virksomheders distributionsomkostninger.

Det er dog til at forstå, at man skal finde pengene et eller andet andet sted, fordi postmængderne styrtdykker i disse år. Sikring af ordentlig postbefordring til alle dele af landet er dog et samfundsansvar, der bør bæres af statskassen – ikke af virksomhederne.

Og så kunne man jo også passende overveje alle forslag, der kan holde hånden under postmængden, så diskussionen ikke kun handler om finansieringsproblemer, nedskæringer og serviceforringelser.

Robinsonlisten lægger hindringer i vejen for effektiv kommunikation via post
Mængden af erhvervspost er faldet voldsomt i de seneste år. Det skyldes ikke kun, at virksomheder synes godt om digitale løsninger. Det skyldes også, at direct mail som markedsførings- og kommunikationsværktøj overfor kunderne er forringet ganske markant over en årrække. Årsagen er markedsføringsbeskyttelse via Robinsonlisten, der i Danmark har nået en størrelse, der reelt i mange tilfælde lægger hindringer i vejen for effektiv kommunikation via post.

Man kan tilmelde sig Robinsonlisten på borger.dk, hvis man ønsker at være i fred fra telefonsælgere og adresseret post fra virksomheder i postkassen. Omkring 1,3 mio. danskere er faktisk tilmeldt Robinsonlisten på trods af, at en analyse fra 2016 viser, at kun en tredjedel af de tilmeldte reelt kender listen og kun halvdelen af disse (18 pct. af de tilmeldte) ved at de selv står på listen.

Hele 83 pct. af danskerne på Robinsonlisten står på listen, fordi de ønsker sig fritaget for telefonsælgere. Det kan jo ikke undre, for der findes ikke meget, der er mere irriterende end netop telefonsalg. Til gengæld er det kun 17 pct., der siger, at det først og fremmest skyldes, at de ikke ønsker at modtage post fra virksomheder. Reelt står omkring en million danskere på en liste, der afskærer dem fra direct mails i postkassen, selvom de bare gerne vil være fri for telefonsalg. Det giver ikke mening for forbrugerne, og det er samtidig dybt skadeligt og dyrt for PostNord.

Opret to Robinsonlister
Løsningen står lige for: Vi skal have moderniseret Robinsonlisten. Det kan ske ved, at den nuværende ordning nedlægges, og at vi i stedet får oprettet to lister; en ”Nej til telefonsalg” og en ”Nej til post fra virksomheder”. Det vil føre til, at langt færre siger nej til post, fordi de ikke er tvunget til det, blot fordi de er trætte af telefonsælgere. Samtidig vil det føre til, at de mange danskere, der slet ikke aner, at de står på listen, får en reel valgmulighed.

Moderniseringen af Robinsonlisten vil både føre til, at direct mail-kampagner automatisk kommer ud til flere, og at det igen bliver mere attraktivt for virksomheder at vælge direct mail som kommunikationsmiddel. Det vil øge mængden af erhvervspost betydeligt, øge omsætningen i PostNord og reducere Transportministerens hovedbrud med, hvor han skal finde pengene til at finansiere fortsat drift af PostNord og en fortsat opretholdelse af en ordentlig postbefordring i hele Danmark.

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning