Magtstrukturen i dialogen med forbrugere er under forvandling

Jens Vandborg, Advance

Forbrugerne ejer det nye guld, som alle efterspørger: data. Men hvad vil de have for at afgive de guldrandede informationer?

Hele magtstrukturen i dialogen mellem forbrugere og virksomheder er under forvandling

Det var en af de væsentlige læringer vi fik med, da 20 danske direct marketingfolk besøgte Fab.com, Bloomberg, CrowdTwist m.fl. i New York  på en tur arrangeret af Post Danmark.

Ikke overraskende er det store orakel: Big Data – og de spændende muligheder, der ligger i dem. Forbrugerne afgiver – bevidst eller ubevidst – enorme mængder af data i al deres gøren og laden, hvor lokalitets-baserede data er væsentligste bidragsyder.

Men midt i al virakken om Big Data er et meget relevant spørgsmål imidlertid mindre synligt: hvad forlanger forbrugerne tilbage for at afgive alle de data ?

Hele magtstrukturen i dialogen mellem forbrugere og virksomheder er under forvandling. Forbrugerne besidder det nye guld som alle efterspørger – data – og vil derfor naturligt stille skærpede krav til hvad der pushes af produkter og services til dem eller de selv pull’er.

Mon ikke mindstekravene er værdi, relevans, rette timing og rette platform – så der skal strammes op.

Og hvad så med rammerne for alt den relevans ? Context will be king – giv mig produkter og services der hvor jeg er, såvel mentalt som fysisk. Context  – set i lyset af muligheder for realtime  – vil styre platforme på helt nye måder og få fortrin for content. Steve Jobs så lyset i det, da han købte Siri Inc. i 2010.

En interessant trend, der kommer ud af Silicon Valley og nu bruges flittigt af venture-fonde ved vurdering af potentiale, er begrebet access light.

Udviklingen i teknologi åbner for helt nye forretningsmodeller – og måske også for gamle på nye flasker – for forbruger-adfærd når det gælder ejerskab til goder og services.

Et paradigmeskifte er undervejs i markedsøkonomiens dogme fra at forbrugerne skal eje til at de i stedet skal have produkter og services til rådighed.

Hvorfor investere i produkter og services for at eje dem, når investeringen hurtigt er forældet og dermed uden væsentlig værdi?

Lad teknologien være katalysator for at du kan bruge produkter og services, når du har brug for dem og undgå at betale for dem når du ikke har brug for dem. Trenden er allerede i fuldt flor på markeder som musik, biler, nyheder etc.

Og så  til sidst en real american success story –  et besøg hos Fab.com. Vokset fra 4 til 500 ansatte og 8 mio. medlemmer på 9 måneder, for nylig finansieret med 60 mio. dollars. Deres gyldne leveregler er:

  • vær vedholdende
  • gør kun 1 ting – og gør det godt
  • produktet er alt
  • få tingene gjort

  

og konsekvent monitoring af:

  • Customer lifecycle value (CLV)
  • Profit & Loss beregning – både på sortiments- og kunde-niveau
  • Adfærd
  • Køb

Ikke meget nyt i det, men åbenlyst effektivt. 

Jens Vandborg, direktør og Head of Dialogue Marketing hos Advance A/S, var sammen med 19 andre danske DM-folk i  New York – inviteret af Post Danmark – for at tage en bid af The Big Apple, få inspiration og en indsprøjtning af nye trends.

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning