Mobilen rykker hurtigt. Men kan mediehusene følge med

Morten Dahl,
Landechef for Widespace AB.

Det kan undre, at der ikke er flere mediehuse, der har taget ved lære af forandringen fra papir til web. For omstillingen til mobil går langt hurtigere og rummer lige så mange faldgruber. Her er 5 gode råd.

Ifølge den seneste statistik fra Danske Medier Research, så havde BT.dk for første gang i år mere end en million brugere på mobilen. Præcis som online overhalede print, så vil mobilen overhale de traditionelle websider. Blot foregår skiftet til mobile enheder, betydeligt hurtigere.

Den internationale News Media Marketing Association (INMA) har i deres seneste opgørelse forudsagt, at i 2015, vil den mobile nyhedskanal have den største udbredelse.

Annonceindtægter, der enten helt eller delvist, er grundlaget for mange mediehuse, har haft en hård medfart i skiftet fra papir til online.

Med udviklingen, der hastigt flytter trafikken til mobile enheder, er der dukket nye udfordringer op – såvel som store muligheder. Hvis mediehusene skal begynde, at udnytte potentialet i den mobile trafik, så skal de fokusere på fem områder:

1. Tilpas indholdet til mobilen. Forbrugerne er kritiske, og de forventer samme oplevelse på mobilen som på computeren. Selvom det ikke er billigt, at tilpasse og udvikle sit indhold til mobilen, så er det en lille investering i forhold til tabet, når forbrugerne vælger, at gå til konkurrenten i stedet. Når først besøgstallet daler så kan det være både dyrt og udmattende, at få kunderne tilbage igen.

2. Gør det hurtigt og let at navigere. Besøgende skal finde det, de leder efter nemt og hurtigt. Man skal derfor ikke være bange for, at opdele indhold i kategorier eller sektioner; opdeling af indhold øger besøgsoplevelsen.

Anbefalinger på baggrund af interesser er en anden mulighed for at fremme oplevelsen. Hvis besøgende derimod oplever, at sitet er svært at navigere på, eller vanskeligt at læse, så de er nødt til at zoome, er det højst sandsynligt, at de vil gå andre steder hen.

3. Pas på antallet af annoncer! Det er let at tro, at indtægter har en direkte parallel til antallet af annoncer. Men sandheden kan meget vel være det stik modsatte. Hvis der er for mange annoncer i et “scroll flow”, kan der hurtigt opstå ”banner-blindhed”, og besøgende stopper med at lægge mærke til annoncerne.

Det giver dårlige observations-værdier og en lav interaktion, hvilket øger risikoen for, at annoncører vælger andre sites, med større effekt. Hold gerne et niveau på maksimum tre annoncer i samme forløb og maksimum to annoncer i forbindelse med en artikel.

4. Hold fokus. For at optimere indtægterne, skal fokus lægges præcist. For eksempel, kan man udvikle sit site mod specifikke målgrupper, og benytte sig af partnerskaber til bredere kampagner.

Når et site kan rette specifikke kampagner mod specifikke målgrupper, kan man tage en bedre pris for annoncerne. Annoncepartnerskaber udnytter ledig plads på annoncenetværket samtidig med at man kan nå bredere ud til andre målgrupper end ens eget site kan tilbyde.

Et annoncepartnerskab kan derfor kompleimentere forretningen med annonceindtægter, man ellers ville gå glip af, ved at tilføje indtægter fra andre kategorier eller kampagner, der kræver en bredere portefølje af sites eller applikationer, man ikke selv råder over. Annoncepartnere kan enten være i form af samarbejde mellem mediehuse, eller man kan samarbejde med platformsleverandører af annoncenetværk. som f.eks Widespace.

5. Tænk langsigtet, når du vælger annonce-partnere. Mange mediehuse tænker langsigtet, når det gælder forretningsudvikling, men kortsigtet, når det gælder annonceindtægter. En hurtig gevinst er fristende, men forretningsresultaterne er kortsigtede og giver kun lidt, eller slet ingen return-on-investment.

Analyser viser for eksempel, at for mange eller irrelevante annoncer i forhold til målgruppe, er med til at forringe annonceværdien. Det handler derfor om, at kunne tilbyde både den rigtige segmentering samt at råde over teknologi, der kan lægge kampagnerne præcist og samtidig håndtere engagerende og kreative annonceformater.

Sæt derfor opnåelige mål og byg en bæredygtig strategi. Tænk igennem, hvad der kan opnås gennem egne salgskanaler, og hvad annoncepartnere kan tilføre i form af indtægter og viden, der kan øge ekspertisen inden for andre områder. Sæt værdi på hele forretningen – inklusive partner-netværket. Men husk, hvis der samarbejdes med for mange partnere, ender det hurtigt med pris-pres, der sjældent kommer mediehusene til gode.

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning