Når alle ejer kundeforholdet – og indbakken bukker under

Casper Ackermann
Senior Director & Head of Marketing Automation, s360

Alle taler om vigtigheden af at eje sine data, men det er ikke det samme som at pleje dem, skriver Casper Ackermann i denne klumme.

Vi taler meget om vigtigheden af owned media – og med god grund. For i en verden, hvor cookies forsvinder, og annoncepriserne stiger, er det at eje sit kundeforhold og sin data ikke længere bare en fordel. Det er en nødvendighed.

Men hvad sker der, når alle brands tænker det samme? At eje relationen er ikke det samme som at pleje den.

Owned media handler ikke kun om at have adgang til en kanal. Det handler om relevans. Om timing. Om at forstå den enkelte modtagers behov, adfærd og præferencer. Hvis du sender det samme indhold til hele din database hver torsdag kl. 08.00, så ejer du ganske vist relationen – men du plejer den ikke.

Den enorme stigning i e-mail-volumen, skaber et nyt behov: Brands skal differentiere sig. Det starter med data og en forståelse for, at det ikke kun handler om at være til stede, men hvordan man er til stede.

Indsamling før udsendelse

Virksomheder, der lykkes med e-mail marketing og marketing automation i dag, har forstået én ting: Datakvalitet slår frekvens. Det handler om at indsamle de rigtige datapunkter – og bruge dem rigtigt. Hvilke produkter kigger kunderne på? Hvad har de tidligere købt? Hvilket stadie i kunderejsen befinder de sig i?

Det er den slags spørgsmål, der skal danne grundlag for alt fra emnelinjer til indhold og sendetidspunkt.

Owned media kræver omtanke

Det er let at forfalde til tanken om, at owned media er en “gratis kanal”. Men det er ikke gratis at være irrelevant. Når alle sender flere og flere nyhedsbreve, bliver forskellen på “åbnet” og “overset” markant større.

Så næste gang du sidder med fingeren på “Send”-knappen, så stil dig selv dette spørgsmål: Ville jeg selv åbne den her mail, hvis jeg modtog 10 andre i dag fra konkurrenter, der siger præcis det samme?

Hvis svaret er nej, så ejer du måske relationen – men du udnytter den ikke.

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning