Af Tom Olsen, kreativ direktør, TBWA

Kreativ direktør tager til genmæle overfor Berlingskes musikanmelder, der følte sig stødt over, at Nick Cave lavede musik til Jack & Jones reklamefilm med Christopher Walken.

Opdateret. Under overskriften “Kære Nick” kan man i Berlingske fredag den 25. oktober læse musikanmelder Jeppe Krogsgaard Christensens åbne brev til Nick Cave. Det handler om skuffelsen over, at Jeppes store idol har solgt ud. Solgt sin sjæl til reklame, fordi Nick Cave har valgt at lægge musik til tøjmærket Jack&Jones’ nye reklamefilm. Nogle i øvrigt meget, meget globalt omtalte og roste reklamer med det über coole ikon Christopher Walken i hovedrollen. Lavet af et dansk reklamebureau. Man kunne også have valgt at være stolt.

Men Jeppe – du må naturligvis være lige så trist og skuffet, som du vil. Nick Cave er en fantastisk kunstner, men han har aldrig været så højpandet, som du giver udtryk for, eller som du og dine anmeldelser altid selv er. Han har nok heller ikke sagt ja for pengenes skyld, eller pga. noget andet højpandet eller intellektuelt meta-motiv, som du forsøger at skyde ham i skoene. Han synes nok bare det er cool. Simpelthen. Selvom det i din optik, er noget så usselt, besudlende og lavpandet som reklame.

Jeppe, du må også i al din kunstneriske harme huske, at du slet ikke havde noget medie at skrive i uden reklamer. Du havde ikke en avis at publicere dit åbne brev i. Faktisk sælger du selv ud, hver eneste dag, du går på arbejde, fordi din løn betales af reklamer – men bare rolig, det er kun et spørgsmål om tid, før annoncører vælger at reklamere andre steder end i aviser, fordi færre og færre læser dem. Så er der kun nettet tilbage, hvor det i særdeleshed er helt umuligt for din arbejdsplads at tjene penge, uden reklamer.

Nick Cave er ikke dum. Dine ræsonnementer er en voldsom undervurdering af hans intelligens og motiver. Nick Cave er stadig moderne, progressiv og fremsynet – som du også burde være i din profession.

Nick Cave ved da godt, at han ikke kan holde koncerter uden at annoncere. Nick Cave ved også godt, at steder som fx Roskilde Festival ikke ville eksistere uden kommercielle interesser. Pladeselskaber ville ikke kunne promovere hans værker, musikvideoer (som jo er reklamer) ville ikke kunne blive formidlet og steder som fx iTunes og Youtube og Facebook vil heller ikke kunne formidle noget som helst om Nick Cave, for de ville ikke findes uden reklame.

Nick Cave forholder sig til den verden og udvikling, som han er en del af. Det har han altid gjort. Ikke noget med at skue tilbage eller hænge fast i dogmer. Så naturligvis giver det mening for ham at lægge musik til en reklame, der handler om coolness, hvor selveste “Mr. Cool” også har sagt ja til at være med og hvor det hele går op i en højere enhed.

Nick Cave og Christopher Walken – Christopher Walken og Nick Cave… ja, dit store idol mener sikkert på linje med mange andre, at reklame også kan være kunst. Og det er da kun en uforløst anmelder i en tidslomme, i et elfenbenstårn, der kan have noget imod det.

Indlægget fra Tom Olsen blev også bragt i Berlingskes kulturtillæg i fredags.

Også fra kunstnerside bliver Nick Cave-musikkens medvirken sat i perspektiv – fra Mr. Love Shop himself, Jens Unmack, i denne blog.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club