Af Hannu Vangsgaard, Digital transformation consultant

Tidl. direktør i Envision, Hannu Vangsgaard, forventer sig meget af den nye Matas-direktør. Læs her hvorfor.

Gregers Wedell-Wedellsborg er ny CEO i Matas og det tronskifte markerer en vigtig milepæl. Er det ikke første gang, at en digital profil sætter sig i CEO-stolen hos en af de store detailvirksomheder i Danmark? Og måske endda i Top 500 på tværs af brancher.

“Med Gregers får vi både en erfaren detailhandler og en direktør, der har dyb indsigt i og erfaring med det digitale univers, som vil præge vores samfund fremover. Derudover har Gregers stor erfaring med kundeklubber og loyalitetsprogrammer, hvilket er vigtige elementer i Matas’ fundament,” sagde Lars Vinge Frederiksen, bestyrelsesformand i Matas til Børsen.

Det bliver særdeles spændende at følge! Med alarmerende få undtagelser plejer digital forståelse og kompetence at blive tyndere og tyndere, jo tættere på toppen du kommer i en stor virksomhed. Det er så ikke tilfældet i Matas længere. Jeg forventer, at den nye direktørs digitale udsyn bliver en væsentlig katapult for virksomheden fremover.

Udover dårligt vejr (host …) er udfordringerne til at få øje på: Normal stormer frem med deres no-nonsens discountkoncept – flere og flere køber kosmetik og produkter til personlig pleje i udlandet og sidst men nok ikke mindst, så lider Matas af caught-in-the-middle problematikken – og det er som bekendt et svært og farligt sted at være.

Matas-brandet skal revitaliseres og det potentiale, som Club Matas indeholder skal forløses. Det skal bl.a. ske gennem dyrkelse af e-handel og omnichannel, udvikling af nye digitale forretningsmodeller og fuld gas på udnyttelsen af kundeklubben.

Matas var hurtigt ude af starthullerne, da de med kæmpe succes lancerede Club Matas, men efterfølgende har det for mig set ud som om, at de er gået ned i kadence på den digitale front.

Det tror jeg kommer til ændre sig nu – og det glæder jeg mig voldsomt til at følge med i.

Et afledt spørgsmål er så, om dette er starten på en bølge, hvor vi ser yngre, digitale profiler blive hentet ind som CEOs for at få sat turbo på digitaliseringen?

Jeg tror ja, hvad tror du? Kom meget gerne med en refleksion i kommentarfeltet.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club