Nyhedsbrevet står stadig knivskarpt

Bea Holland,
Harbinger Public Relations

I år har vi kommunikeret digitalt i 50 år, og nyhedsbrevet er stadig et bundsolidt værktøj til at kommunikere direkte til og i øjenhøjde med din målgruppe, skriver Bea Holland i denne klumme, hvor hun også kommer med syv gode råd til, hvad et godt nyhedsbrev skal indeholde.

I 1971 skriblede Ray Tomlinson ’QWERTYUIOP’ i emnefeltet på verdens første e-mail. Det blev også startskuddet til det, vi i dag kender som det elektroniske nyhedsbrev. I dagens mediemix kan det virke low-tech og old-school, men nyhedsbrevet er stadig en effektiv platform til at opbygge og styrke platform til at styrke salg, omdømme og loyalitet.

Det er 50 år siden, at Ray Tomlinsons lille volapyk-besked, testede, om der var hul igennem fra den ene DEC-10 computer til den anden DEC-10. Dermed var der åbent for elektroniske meddelelser via Internettet. Elektroniske nyhedsbreve tog dog først for alvor tog fart med de gratis e-mailkonti som hotmail.com, der kom i 1996.

Meget ny teknologi er løbet igennem kablerne siden da, og Hotmail er måske ikke længere så über-cool, som i de tidlige dotcom-dage, men nyhedsbrevet er stadig et bundsolidt værktøj til at kommunikere direkte til og i øjenhøjde med din målgruppe.

For god klassisk, personlig kommunikation går ikke af mode, og det elektroniske nyhedsbrev lever i bedste velgående. Ikke mindst når det gælder nyheder.

Ifølge Reuters Institute for the Study of Journalism på Oxford Universitet fik 16% af danskerne deres nyheder via et nyhedsbrev i 2020.

Flere og flere medier udbyder da også forskellige skræddersyede nyhedsbreve, der sorterer og prioriterer de vigtigste nyheder inden for et givent felt.

For eksempel udkom Dagbladet Information med det gratis nyhedsbrev Corona-overblikket, da COVID-19 gjorde sit indtog i Danmark i foråret 2020. Nyhedsbrevet har i dag 15.000 abonnenter.

Personlig massekommunikation
Nyhedsbreve er dog meget mere end nyheder i din indbakke. Det er noget så paradoksalt som massekommunikation i en-til-en-form. Det skyldes, at e-mailen i sin kerne er et dialogværktøj mellem to mennesker ligesom fysiske breve eller en telefonsamtale, hvor læseren aktivt deler både sin e-mailadresse og sin opmærksomhed med dig.

Det skaber grobund for en langt mere engagerende og jævnbyrdig kommunikation. På den ene side bliver læseren opdateret med det seneste nye inden for et relevant felt, på den anden side fastholder du læserens opmærksomhed på din virksomheds budskaber eller produkter.

Det gør, at modtagerne af dit nyhedsbrev er langt mere tilbøjelige til faktisk at læse dit indhold og eventuelt dele det med andre. Det kræver selvfølgelig, at du honorerer den tillid, du har fået, med førsteklasses indhold, der er interessant, brugbart og ikke mindst værdifuldt for læseren.

Så er du ikke allerede kommet i gang med at kommunikere med dine kunder, medlemmer eller læsere via nyhedsbreve, så er det bare med at komme i gang.

Hav gerne følgende elementer i baghovedet, når du designer dit nyhedsbrev:

  • Det er et brev, du skriver, ikke en artikel. Vær personlig, så læserne kan mærke, at der sidder en i den anden ende og skriver netop til ham eller hende.
  • Husk, at du kommunikerer med mennesker, der har valgt dit nyhedsbrev til, så tænk værdi for modtagerne ind i dit indhold – ikke kun salg, salg… og salg
  • Brug gerne flere forskellige indholdselementer nyheder, blogs, produktanmeldelser mm
  • Link gerne til artikler, film mm. uden for nyhedsbrevet f.eks. på din hjemmeside eller andet godt indhold, der ikke findes på dine egne platforme. Det skaber faktisk yderligere troværdighed til din organisation/brand, hvis du også lader andre komme til orde.
  • Fokuser på målgruppe og åbningsgrad ikke på abonnenter. 
  • Test løbende dit indhold, udgivelsestidspunkt, e-mailheader mm. Så du hele tiden bliver skarpere på, hvad der virker for din målgruppe.
  • Slut af med noget lækkert. En slags dessert i form af fun fact, GIF eller quote, til alle dem, der læste nyhedsbrevet helt til ende.

I bedste nyhedsbrevsstil slutter vi af med en lille dessert
This is True er af de ældste elektroniske nyhedsbreve, der stadig lever i bedste velgående. Ophavsmanden, Randy Cassinghams, har siden 1994 hver eneste uge underholdt sin læsere med aktuelle, mærkelige, du-tror-det-er-løgn nyheder, hvor hver historie afsluttes med en vittig, ironisk eller meningstilkendegivende one-liner.

Nyhedsbrevet er gratis og kan læses her.

Klummer på Bureaubiz er et udtryk for skribentens egen holdning

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning