En aktuel måling fra analysebureauet Wilke viser, at knap 60 procent af danskerne ikke ved, hvad buzzwords som storytelling, co-creation, content marketing, omnichannel m.v. egentlig betyder.
Er det et både demokratisk og kommunikationsmæssigt problem? Vi har spurgt folkene bag det nye site: www.unbuzz.dk , der lanceres i denne uge . Målet med dette og med bevægelsen #unbuzz, der lanceres på de sociale medier, er at gøre uforståelige kommunikations- og fagord forståelige for den menige dansker.
Bag projektet står 14 danske erhvervsfolk, der alle er trætte af, at buzzwords som disruption, robusthed, millennials, forandringsledelse m.fl. bruges i flæng, uden at mange ved, hvad de egentlig betyder.
Iblandt stifterne er kendte kommunikationsfolk som Christian Have, Kresten Schultz Jørgensen, Rasmus Houlind og Nikolaj Mogensen.
En af stifterne af #Unbuzz, bureauchef Christian Have. Polfoto/Melissa Kühn Hjerrild.
Det er iværksætter og PR-rådgiver Jonathan Løw, som har taget initiativ til Unbuzz, og han fortæller om visionen bag:
Initiativtager, foredragsholder i Listen Louder, Jonathan Løw.
Erhvervspsykolog Pernille Rasmussen unbuzzer Robusthed.
Christian Kock tilføjer, at der er andre buzzwords, som de fleste ikke forstår. Det gælder ifølge ham også mange af dem, som der slet ikke er brug for:
”Deres funktion bliver mest, at de, der bruger dem, lyder, som om de er klogere end os andre – sådan at de kan tage store honorarer for varm luft, f.eks. i konsulentbranchen.”
Direktør for Lead Agency Kresten Schultz Jørgensen unbuzzer content marketing.
Det problem ser direktør for virksomheden Frontpage, Kirsten Dinesen, imidlertid ikke:
”Jeg må indrømme, at jeg har svært ved at se problemet. Fagord bruges af fagfolk, indtil de bliver optaget i sproget som almindelige ord. Buzzword har f.eks. været optaget i det danske sprog siden 1993. Tilsvarende er der ord, der ændrer betydning over årene. I en tid, hvor vores sprog bliver anglificeret, og nye teknologier forandrer produktionsprocesser, er det helt naturligt, at nye ord bliver opfundet og opfattet som ‘buzzwords’.”
Hun mener, at det var fuldstændig som dengang, da det danske sprog blev påvirket af det franske med ord som mayonnaise, frisure, niveau.
Kirsten Dinesen finder Unbuzz-initiativet sjovt:
”Det er en fremragende måde at give taletid til dygtige kommunikatører, men sagt med et glimt i øjet, en smule patetiske – i den nutidige opfattelse af ordet. Patetisk er et pendulord, der oprindelig betød højtideligt eller med patos.”
Unbuzz-projektet er 100 % nonprofit. Man kan via hjemmesiden www.unbuzz.dk skrive ind og foreslå de ord, der næste gang skal tilføjes til #unbuzz-ordbogen og -projektet. Derudover foreslår folkene bag at bruge hashtagget #unbuzz, når man næste gang støder på et ord, der virker uforståeligt, og som man gerne vil have forklaret på en jordnær måde.