Partiernes webstrategier 3: Dansk Folkeparti bør satse på Messerschmidt

Benjamin Rud Elberth, digital politisk kommunikatør

Klumme: Over de seneste år er Facebook blevet stadig mere Dansk Folkeparti-land. Rådet er at bygge en web-kampagne op omkring Messerschmidt.

Benjamin Rud Elberth har analyseret alle de politiske partiers webstrategier. I denne klumme kan du læse om analysen af Dansk Folkepartis webstrategi og om dens styrker og svagheder. Her kan du læse en analyse af VenstresSocialdemokraternes, Radikales, Konservatives, SFs, Enhedslistens webstrategi bragte vi de foregående dage.

DANSK FOLKEPARTI 

Partiet, der har indtaget Facebook – men kun i form af deres aktivister, for deres politikere svarer ikke. Over de seneste år er Facebook blevet stadig mere Dansk Folkeparti-land, hvor flere af de politiske debatter oversvømmes af næsten lige dele LA- og DF-tilhængere.

Det er også Morten Messerschmidts fortjeneste. Under EP-valget baskede han et billede rundt, der blev delt over 68.000 gange. Det er dansk rekord.

Til gengæld er DF et annonceparti. De bruger stadig trykte medier og outdoor-plakater som det primære. Og det gør de godt.

Jeg har i mange sammenhænge rost Pias ugebrev som det bedste webtiltag, vi endnu har set fra deres hånd, fordi det som ingen andre medier klædte pianisterne på og endda blev omdelt til postkasserne hos de medlemmer, der ikke brugte internettet.

Dansk Folkeparti ryster hverken flotte websites, store Facebook-satsninger eller revolutionerende webannnoncestrategier ud af ærmet – det er ganske enkelt ikke et fokuspunkt. Og på Twitter er det mest opsigtsvækkende lige nu folketingskandidat Kristian Tørning, som man af og til kan blive i tvivl, hvorvidt han er ‘for real’. 

Til gengæld er der masser af potentiale for DF. I mine vådeste webdrømme ser jeg stadig for mig, at Morten Messerschmidt bliver hevet hjem og skal føre dansk folketingsvalgkamp med sine platforme, som de ser ud nu. Men mindre kan også gøre det.

Største styrker 
Højt fan-antal på Facebook (men de sidder hos Messerschmidt) og stor aktivisme fra sympatisører, der ikke er svære at mobilisere.

At de ikke ‘overgør’ nettet og webstrategierne, når de i virkeligheden fanger stemmerne andre steder.

At de har politik, der er så letfordøjeligt, at det gør sig godt på især Facebook – og at de kan gå ind i netdebatter uden de store løftebrud slæbende efter sig.

Største svagheder 
Manglende svar og nogen, der kan lave ”en Messerschmidt” – det er tyndt på sociale medier hele vejen rundt med personligheder, man kan gå i dialog med eller få noget ud af.

DF er bare ikke et webparti, og det lader ikke til, at de på nogen måde har knækket annonceringskoderne.

Hvad skal der til? 
En af de frække – kan man ikke trække Morten Messerschmidt hjem fra EU til en valgkamp, så byg webkampagnen op omkring ham.

Brug hans fans og følgere til målrettet annoncering og deling. Lad ham være ”hub” for et afsæt og få så Kristian Thulesen-Dahl, Peter Skaarup og Pia Kjærsgaard i svar-gear.

Og lav en enkelt justering i maskinrummet – træk Kristian Wederkinck, manden der er bag Messerschmidts store websucces, hjem til at styre de digitale strukturer i partiet. Så er der også styr på den digitale lobbyisme. Han ved præcis, hvad vinderformlen er.

Hvad kommer vi til at se?

At DF ikke overrasker på nogen måde, bortset fra flere DF’er der dummer sig, når de eksperimenterer på Twitter.

Partiet gør det, de er bedst til, og kommer til at køre valgkamp på gaden og i annoncer på print og outdoor. Spørgsmålet er, om de behøver en webvalgkamp for at blive største parti.

Benjamin Rud Elberth er digital (politisk) kommunikatør, rådgiver og digital chef i Geelmuyden Kiese samt aktiv med updates på de sociale medier.

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning