Rapport fra SXSW: Brands skal være både konstante og overraskende

Isabel Aran,
Free-lance AD

Eks Kunde & Co AD’er er taget til Texas for at hente interaktiv inspiration. 1. dagen bød bl.a. på debat om behovet for fleksibilitet i brandingen samt Movember og The Next Big Thing.

SXSW – Dag 1

Sikke et set up!! SXSW Interactive er et imponerende godstog tætpakket med et overdådigt program. Og som SXSW-novise er det nemt at få et galoperende angstanfald over, at gå glip af det allervigtigste. Men alt er vigtigt – så det gælder om at pakke den praktiske SXSW-app med sin rute og holde sig til den.

Dagens rute:

  • Diverse lounges PepsiCo (Pepsi), Microsoft og Samsung
  • Brands as Patterns
  • Movember
  • LBS – The Next Big Thing
  • Starten er gået

Jeg var lige som alle de andre deltagere på SXSW spændt som en flitsbue. Jeg var ivrig for at komme i gang og browsede de første par timer (inden dagens program for alvor gik i gang) i de forskellige lounges fyldt med de nyeste teknologier.

En der virkelige gjorde indtryk var Microsofts lounge. Microsoft har kamp til stregen mod Apple der er repræsenteret af en hær af lysende æbler på SXSW. De har valgt at lave en event der skal lokke os alle sammen til at ‘twitte’ om dem og få en mini højttaler som belønning. Og deres promotion event for deres devices virker! Jeg kickstartede i hvert fald hurtig min forsømte twitterkonto, fik twittet, og er nu den lykkelige ejer af en fin mini-højtaler (til min iPhone.)

Brands as Patterns

Første stop på mit rute er en panel session med titlen ‘Brands as Patterns’ – holdt af Marc Shillum forfatter til ‘Brands as Patterns’, Robin Lanahan, Brand Strategy Director i startup business group hos Microsoft, Walter Werzowa videnskabsmand og komponist, og Greg Johnson Global Creative Director hos HP.

Debatten handler om, hvordan et brand i dag har gavn af at være fleksibelt og tilpasse sig mediet. Et brand skal kunne veksle imellem at være konstant og være variationer over samme tema for at være overraskende og holde folks interesse.

På den måde vil brands forblive personlige og fungere som meningsfuld storytelling. Fantastisk nyt! For det er jo nok ikke kun mig, der har oplevet, at stramme guidelines og rigide regler ofte virker som en spændetrøje, der begrænser kreativiteten og ikke altid yder brandet retfærdighed.

Efter første panel session ruller det interaktive tog med fuld fart.

Movember

I november sidste år kunne jeg næsten ikke sparke mig frem for hipstere med flotte overskæg. Hverken i København eller på nettet. Og det vækkede min interesse for fondraising-projektet Movember. Så jeg var begejstret over at møde aussien Adam Garone, der startede det hele og få hele historien direkte fra kilden. Og jeg var ikke den eneste. Rummet var pakket til bristepunktet.

Adam var iført verdens flotteste overskæg og et par cowboystøvler, som jeg vælger at tro mest var til ære for Texas. Og hele fremlæggelsen var som ham dejlig afslappet og uformel.

Hele kampagnen startede da brødrene Garone diskuterede hvordan overskægget kunne kom på mode igen. De fandt hurtigt ud af, at overskæg kunne få folk til at tale om hvad som helst. Ja, endda følsomme emner som kræft blandt mænd – og derefter rullede snebolden. Og det kan ikke være gået nogens næse forbi, at overskæg var på alles (over)læbe i hele november selvom kun 40% af deltagerne faktisk donerede penge til projektet.

Men selvom ikke alle donerede penge til kampagnen, var Movember en kæmpe succes. I løbet af 2011 lod 854.288 mænd skægget gro, og i løbet af november blev der rejst hele $117 mio. til bekæmpelsen af prostatakræft og andre kræft sygdomme, der rammer mænd. WOW.

Movember var en utraditionelt fondraising-kampagne udviklet af mænd uden erfaring med fondraising. Og den utraditionelle kampagneform kaldes for en autonom bevægelse, der netop er kernen i succesen, hvis man spørger Adam Garone. Alle kunne nemlig deltage og selv blive en del af Movember. Derfor spurgte mange om Movember skulle udvides til flere måneder. Men Adams svar var kort og præcist. Nej, Movember skal ikke udvandes.

LBS – The Next Big Thing

Sidste session på mit fredagsprogram var en keynote speak af Joel Simkhai stifter af Grindr og Blendr.

Ifølge Joel er LBS (Location Based Services) ‘The next big thing’ og bygger på 4 grundsten: 1. Unikt indhold 2. Hyppige brugere 3. Enkelthed og 4. En kritisk masse.

Grindr er en app, der blev udviklet i 2009 i hælene på lanceringen af den første smartphone. Joel Simkhai så et behov for en device, der kunne hjælpe ham med at lokalisere andre homoseksuelle mænd i nærheden af ham. Man kunne fristes til at kalde Grindr en bøsse-radar, der krydser dit sociale netværk med din lokalitet.

Siden 2009 har Grindr fået en lillebror, Blendr, der er udviklet til en bredere målgruppe. Blendr arbejder på samme måde som Grindr, hvor du bruger din lokalitet til at møde andre i den fysiske verden, der har samme interesser som dig.

Tak for i dag

Dagen blev rundet af med et mere afslappet arrangement på en bar. Her kunne kreative tosser af større eller mindre grad få to minutter til at præsentere en idé, hvad de mente om SXSW, og en kvinde ønskede råd om, hvordan hun fik fortalt sine forældre, at hun var transeksuel. Hvor er Mads og Monopolet, når man har brug for det.

Dagens højdepunkt: At springe en timelang kø over, fordi jeg havde været snedig og hentet mit indgangspas dagen før.

Dagens værste oplevelse: En meget ækel kalkun sandwich indbagt i ost.

Dagens læring: Kunsten at vælge og planlægge min rute gennem SXSW, så jeg får fuld valuta for pengene.

Dagens interaktivitet: Pepsi’s nye sodavandsautomat med en front der fungerer som en gigantisk Ipad. Det var en fin oplevelse, jeg kunne have købt ti colaer – bøvs!


Isabel Arán var indtil for nylig art director ved Kunde&Co. Men fra d. 1.marts


opsagde hun sit job til fordel for et liv som freelancer, og har som noget af det første i hendes nye tilværelse investeret i en tur til SXSW – South by Southwest Interactive Festival – der er en af verdens største interaktive festivaler, hvor man over fem dage kan hente den nyeste nye inspiration inden for den interaktive verden.