Af Søren Stemann Beck, adm. direktør i digitalbureauet GORM Agency
Kilde: Getty Images.

Klumme: Adm. direktør hos Gorm Agency Søren Stemann Beck var debutant på årets SXSW, der sluttede i går. Læs hans beretning om, hvad han oplevede.

I går sluttede South by Southwest – eller bare SXSW – i Austin, Texas.

10 dages hektisk aktivitet er ebbet ud. Austin indbyggertal har været forøget med over 400.000 mennesker i perioden, over 80.000 mennesker har været egentlige deltagere i konferencen, som udover en tech- og interactive del, også består af en egentlig musik- og filmfestival, som tiltrækker nogle af de største navne indenfor musik og filmbranchen.

I det hele taget er SXSW et attraktivt sted at befinde sig – og lade sig blive set og hørt. Alene de kendisser, som jeg nåede at notere mig var Bernie Sanders, Elon Musk, Arnold Schwarzenegger, Melinda Gates, Sadiq Kahn, Steven Spielberg, Emily Blunt – og så lige den norske kronprins!

Men med så mange mennesker i gaderne omkring downtown Austin og over 2.000 arrangementer, sessions, foredrag og debatter er det ret uoverskueligt at følge med i alt hvad der sker.

Rookie
Jeg var debutant på årets SXSW. Mit fokus var den interaktive del af konferencen.

Egentligt kunne jeg lige så godt have været taget til Dmexco i Køln, CES i Las Vegas eller andre digitale konferencer eller events rundt omkring i verden. Men det er noget mytisk over SXSW, som jeg måtte opleve.

Jeg havde 4 dage på konferencen – og efter nøje gennemgang af mange, faktisk rigtigt mange sessions, kastede jeg mig ud i det, som jeg nu forstår som lidt af en kunstart. At komme ind til de rigtige spændende arrangementer – og undgå de kedelige – og så fremfor alt få timet tingene, så man ikke står i alenlange køer hele tiden.

Men kø står man ofte i. Halve til hele timer kan det tage at komme ind og høre om de rigtigt hotte emner eller de kendte talere. Men man lærer også hurtigt at udvise beslutsomhed – og nogen vil nok mene uforskammethed: Sidder man til et foredrag eller en debat, som man fornemmer, at her får man ikke noget nyt med hjem. Ja, så rejser man sig bare og går ud af salen.

For der er altid en anden session et andet sted i det kæmpestore messecenter eller på et af de nærliggende hoteller. Så gælder det bare om at komme videre. Men jeg nåede at overvære sessions med temaer som eksempelvis You, Me and a Robot – Tomorrow’s Modern Family, Brandbuilding in a digital age, Exploring Innovations in AI, Data as the new creative director, How to design in a AI World, Machine Learning and Coca Cola, Transformation is not digital, it’s constant. Og tog også et par afstikkere uden for mit egentlige ærinde og hørte bl.a Melinda Gates, Londons borgmester Sadiq Khan og Ubers nye Chief Brand Officer Bozoma Saint John.

Eftertænksomhed
SXSW har tidligere været stedet for de store lanceringer og nyheder. Her blev eksempelvis Twitter og SnapChat introduceret til verden. Men i år var tingene lidt anderledes. Der blev talt meget etik og ikke mindst the Big Fours – altså Facebook, Google, Amazon og Apples – stigende magt i form af deres besiddelse af gigantiske mængder data og dermed viden om vores gøren og laden.

Så fra tidligere års tech begejstring til i år noget mere reflekterende og eftertænksomt. Fra mange sider blev der udtryk bekymring over, hvor store de store er. Og hvor dygtige de er. Men det er et tveægget sværd. For marketingindustrien bruger fortsat eksempelvis Facebook og Google, som annoncemotorer, da det giver værdi. Så er vi, som industri, selv med til at gøre de store større og understøtte hele deres grundlag for opsamling af data.

Kunstig Intelligens
Et andet emne, som fyldte meget på konferencen var AI og robotter. Og om maskiner kan lære menneskelig intelligens.

Der bliver investeret enorme summer i at udvikle og forfine kunstig intelligens og at gøre robotter endnu mere menneskelige. Men flere talere på de seminarer, som jeg deltog i, vurderede at der vil være enorme begrænsninger i mange, mange år endnu i forhold til at skabe kunstig intelligens, som besidder egentligt menneskelig bevidsthed.

En af opfinderne bag Siri, Adam Cheyer, var ret klar i mæglet om, at det kommer til at tage mange år før vi ser en Terminator.

”Om 10 år er maskiner mere intelligente end mennesker, til nogle opgaver, men klogere end mennesker bliver de først om 100 år!”

Følelser, intuition, mavefornemmelser, kan man endnu ikke lære en robot! Og ja, som nogle måske har læst andetsteds, så fik jeg krammet robotten Kuri. Sådan en R2D2-agtig lille robot, som triller rundt i ens hjem, befinder sig der hvor der er liv i huset og så knurrer den sagte, når man nusser den. På sin vis en rigtigt spændende oplevelse og et godt eksempel på hvor langt arbejdet trods alt er med at give robotter, styret af kunstig intelligens, følelser og en snert af menneskelig bevidsthed.

Digital behind
En anden ting, som blev diskuteret i forskellige sammenhænge, er hvad man kalder: Physical flights back! De store spillere bliver fysiske igen.

Amazon er et godt eksempel på, efter de stort selv har været med til at udrydde dele af den traditionelle detailhandel, selv at gået i gang med at etablere fysiske butikker. Både bogbutikker og supermarkedskæder.

Men bag ved det hele ligger en yderst sofistikeret teknologi med ansigtsgenkendelse, overvågning af, hvad du køber og hvornår, automatisk betaling, m.v. Så fra at det digitale på mange måder har ligget i forgrunden, kommer det nu i baggrunden og tilsikrer med automatiserede processer at man ikke skal besværliggøres eller trykke på noget og i princippet tale frit ud i luften: Jeg vil gerne til New York på lørdag! Og så er der nogle robotter, der kender dig og som klarer bestilling af fly, hotel, m.v. Det sker lige om lidt!

Blev jeg klogere?
Man skal nok lige have nogle uger til at synke alle indtryk og genlæse sine noter før man kan svare på dette spørgsmål. Og jeg har egentligt kun oplevet en lille brøkdel af alt det der er foregået.

Så alt efter hvem man er, hvad der interesserer en – og hvilket arrangementer man nåede at deltage i, så kan man have fået meget forskelligt ud af SXSW. På mange måder har jeg været løftet ud af dagligdagen og fået lejlighed til at indsuge inspiration og indtryk. Det har også en værdi.

Men der er også meget, hvor man vil sige: Det vidste man godt, det havde man hørt eller læst. Og fra et dansk perspektiv kan jeg konstatere, at vi og andre gode bureauer og virksomheder herhjemme, er langt fremme i udviklingen på mange områder. Og på mange af talerstolene rundt omkring i Austin kunne der uden problemer have stået repræsentanter for danske virksomheder og bureauer! Vi er godt med. Men man kommer lige op i det højere luftlagt bogstaveligt talt på en sådan tur til SXSW.

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Bureaurapporten trykt og digitalt
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • To årlige gå-hjem-møder
Køb nu

Kommentarer