Så hvad er det Design Kan… kan?

Kristina May Pries,
CEO og partner i AM

KLUMME: Kristina May Pries ser tilbage på, hvad hun lært af at starte podcast-serien ‘Design Kan…’ Bl.a. at man ikke med god samvittighed kan kigge kunderne i øjnene og bede dem lave en masse tiltag, når man som bureau selv tøver.

Usandsynligt angstprovokerende er måden, jeg vil beskrive den første podcast, vi optog på. Jeg havde måske også sat barren lidt højt, inviteret min gamle chef ind i min stue, sammen med min firmapartner og hans gamle chef.

Jeg havde aldrig optaget lyd før. Jeg havde ingen drejebog. Jeg havde dog skrevet en intro ned, som jeg læste op med presset stemme foran de tre gæster ved mit spisebord. “Velkommen til Design Kan… En podcast om branding og design….”

Jeg spurgte mig selv, hvad fanden jeg havde gang i, og hvem der egentlig gad høre på det her, ledsaget af klassikeren: Måske du skulle have forberedt dig lidt bedre. Men samtalen begyndte, og vi var i gang. Jeg slappede overraskende hurtigt af og opdagede, at jeg elskede at lave podcast.

Ideen til podcasten opstod et par måneder tidligere. Vi talte om, at det ville være et stærkt signal at sende som bureau, at vi oprigtigt ville prøve at få design ned i øjenhøjde, som vi i alle bureauets leveår havde prædiket.

Nemlig at design thinking er relevant for alle og i alle brancher og ikke mindst, at alle grene af branchen kunne trænge til få mere respekt for hinanden og blive bedre til at arbejde sammen og lytte til hinanden.

Vi havde idéen, men på ingen måde en stor forkromet plan eller strategi om, hvor mange afsnit, vi skulle ende med, endsige ønsker om lyttertal eller udgivelsesfrekvens.

“Design Kan…” var vores “marketing-greb”, vores forsøg på at få en stemme i et rødt ocean af bureauer og stærke profiler. Der var ingen andre bureauer som vores, der havde gjort det før, så vidt vi kunne researche os frem til.

God og effektiv branding er ikke en overnight affære
Eftersom jeg ofte er første led for at få en kunde ind i AM, var det vigtigt, at måden vi ville brande os selv i Design Kan…. skulle føles naturlig for mig.

Det glemmer man tit, når man som rådgiver guider kunder i, hvordan de skal brande sig. En rådgiver kan måske anbefale, at “du skal blive mere synlig på sociale medier, skrive blogs, lave vlogs osv.”, uagtet at den, man sidder overfor, måske slet ikke egner sig til eller trives med at kommunikere på den måde eller trives med at give af sig selv personligt.

Noget af det sværeste ved mit fag har altid været at få kunder til at acceptere, at god og effektiv branding ikke er en overnight affære. Det tager tid, og det er tiden og standhaftigheden, der er afgørende for den efterfølgende stigende bundlinje eller større reach. Så investeringen er på den lange bane.

Præcis det samme skulle vi acceptere med Design Kan… Nemlig, at det var en investering, som vi som udgangspunkt ikke vidste ville give os det mindste tilbage.

Men vi troede på det. Det var vores marketing-greb, vores forsøg på at få en stemme i et rødt ocean af bureauer og stærke profiler. Der var ingen andre bureauer som vores, der havde gjort det før, så vidt vi kunne researche os frem til.

Første udgivelse og en verbal lussing
Den dag, vi udgav første episode af Design Kan… var jeg spændt. Mit team var søde og støttende, og jeg var glad og forholdsvis rolig. Men til den fest vi holdt samme aften, mødte jeg en kollega fra branchen, der med et bredt smil fortalte mig, at det virkelig ikke var noget for ham.

Han synes, jeg var en dårlig vært, og at podcasten var sådan lidt bla bla-agtig. Han kunne bedre lide podcast, hvor værten eller gæsterne var specialister i noget.

Jeg blev paf, men fik sagt tak for feedback. Og faktisk var den verbale lussing præcis, hvad der skulle til for at kickstarte min gejst for at mose på – på præcis den måde, jeg selv troede på.

Nu har vi været i gang i lidt over et år og fortsætter ufortrødent. Det er med sikkerhed den bedste investering, vi har lavet – for ikke at nævne, hvad det gør for kulturen på bureauet.

Flere af mine gæster har allerede fået kunder på medvirken i podcasten. Og det gælder selvfølgelig også os selv.

Jeg synes, det er interessant at arbejde i en branche, hvor næsten alle bureauer har ekstremt svært ved at lave egen markedsføring.

Det er som om, vi føler os for fine til det, selvom det er det, vi alle mere eller mindre lever af at lave for andre.

Hvordan kan vi med god samvittighed kigge vores kunder i øjnene og bede dem lave en masse tiltag, når vi selv tøver? 

Design Kan… er endt med ikke bare at være en podcast. Det er blevet AM’s platform. Et koncept, hvor vi ønsker at dele og samle inspiration, ideer, viden, events og foredrag.

Og et sted, vi med tiden kan omsætte til økonomi for bureauet og som bidrager med værdi for både os og for branchen.

I hvert afsnit sidder der potentielle kunder og lytter med, og de vil efterfølgende ikke bare have én interessant profil at tilbyde en opgave, men op til tre forskellige profiler. Flere af mine gæster har allerede fået kunder på medvirken i podcasten. Og det gælder selvfølgelig også os selv.

Så hvad har Design Kan… lært mig? 
Svaret er simpelt: Skal man udvikle en stærk marketingkanal, skal den passe til virksomheden. One size does not fit all. Alle skal ikke kommunikere via Facebook, skabe en podcast eller købe helsider i nogle trykte medier.

Det vigtige er at finde det konkrete og mest relevante fit. Og her gælder det også om at kigge på de mennesker, der skal stå forrest – og vurdere deres styrker og præferencer.

Den ‘traditionelle marketingknap’ findes ikke længere. Man kan ikke længere bare hælde penge i medier og se omsætningen vokse.

Verden er anderledes nu, og alle tiltag vejes op imod en milliard andre tiltag. Derfor skal man have de lange lygter på, når man skal finde sin særegne og aktuelle vej til ens kunders bevidsthed.

Stik næsen frem, tag nogle chancer, investér i ideer, og hold ud – for branding med varig effekt forudsætter tålmodighed.

Sidst men ikke mindst har Design Kan… lært mig en masse nyt om design og givet mig mulighed for at lære mange dygtige og inspirerende mennesker at kende.

Klummer på Bureaubiz er et udtryk for skribentens egen holdning.

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning