Af Cecilie Sofie Andersen, Sitecore Regional Vice President, Nordics
En cookie-løs verden bliver snart en realitet. Foto: Istock.

Klumme: Fra 2023 har brands ikke længere adgang til tredjepartscookies. Det er en chance til at bruge egne førstepartsdata. De er lettilgængelige – og der er masser af dem.

I marketingbranchen har vi talt om databeskyttelse i lang tid – hvordan optimerer du browsingoplevelsen for brugerne, samtidig med at du respekterer deres valg om, hvad der spores og ikke spores?

Vi har også set en række lovgivningsmæssige og teknologiske ændringer, der påvirker måden, hvorpå brands indsamler, opbevarer og bruger kundedata – det er et landskab og en samtale, der er i konstant forandring.

I dag, især i Europa, bestemmer kunden nu langt det meste, med hensyn til hvordan brands kan bruge deres data takket være GDPR. Det vil i endnu højere grad være tilfældet i slutningen af 2023, når brands ikke længere har adgang til tredjepartscookies i Google Chrome, verdens mest populære browser med omkring 65 % af markedsandelen.

Kombineret med at Apple lader brugere stoppe apps fra at spore på tværs af andre apps, bliver det tydeligt, at brands bliver nødt til at arbejde meget hårdt for at forblive relevante og forbundne med brugerne i en cookie-løs, privacy-first verden.

Ingen cookies? Intet problem!
Data giver brands et væld af indsigt i forbrugernes adfærd og præferencer, der hjælper med at tegne et billede af en person og muliggør kommunikation på den mest relevante og personlige måde som muligt.

Vi ved, at halvdelen af britiske marketingfolk mener, at manglende evne til at bruge tredjepartscookies vil forhindre dem i at tiltrække nye kunder, og mange danske marketingfolk kan nikke genkendende til den problematik. Men hvis de tænker sig om, er der en chance for, at de kan kompensere for dette tab med deres egne førstepartsdata, som ejes af brandet og er samtykkebaseret, modsat tredjepartscookies, der ejes af annoncører.

I øjeblikket er der ingen grænse for mængden af førstepartsdata, som brands kan få adgang til og bruge. Det er lettilgængeligt gennem deres egne kanaler, og de kan maksimere dets værdi med hver kundeinteraktion. Men da forbrugerne nu er i stand til at fravælge deling af data, kan denne strøm af nyttige oplysninger meget vel forsvinde, hvis brands ikke kan demonstrere den værdi, der følger med en forbedret, personlig oplevelse.

Forbrugere vil gerne ses som individer af brands og få sendt det rigtige budskab på det rigtige tidspunkt på den rigtige platform – så brands skal have smidig teknologi klar til at indsamle, analysere og derefter reagere i realtid.

At være i stand til at tilpasse det, der vises til en kunde, mens de browser, er blevet endnu vigtigere i forbindelse med den nuværende forsyningskædekrise – især når kunderne leder efter opdateret information om tilgængeligheden af relevante produkter.

Heldigvis findes der allerede teknologi, der kan hjælpe brands med at opfylde kundernes forventninger i fraværet af tredjepartscookies.

Gennemsigtighed = tillid
I denne nye privacy-first verden skal brands opnå kundernes tillid for at kunne fortsætte med at indsamle stadig vigtigere førstepartsdata. Og selvom gode oplevelser vil række langt, er det lige så vigtigt at kommunikere klart, hvilke data der indsamles, samt hvordan og hvorfor de vil blive brugt. Og med allestedsnærværende cyberangreb er kunderne mere og mere opmærksomme på risikoen ved at give deres data væk, og deres krav om gennemsigtighed bør besvares.

Og det skal ikke glemmes, at det kan være utroligt skadeligt for en kundes holdning til en virksomhed, hvis den beder om for mange kundedata. Brands bør sætte spørgsmålstegn ved, om de virkelig har brug for en kundes telefonnummer, hvis der ikke bliver leveret noget, eller personlig information (f.eks. morens pigenavn) for at gendanne en konto. Det har aldrig været vigtigere at fastslå den mindste mængde data, der er nødvendig for at levere en vellykket og engagerende browsingoplevelse.

Giv magten til folket
Misbrug af data kan kan være til stor skade for brandets omdømme og tab af tillid fra kunderne, selv de mest loyale, så det øgede fokus på privacy skal ses som en mulighed for brands til at forbedre, hvordan de bruger data.

Når alt kommer til alt, er det at give en god kundeoplevelse ikke bare et mål for brands, men derimod en livline til fremtidig succes.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club