Seks afgørende takeaways til det succesfulde marketingbureau anno 2021

Nicklas Lindby,
CMO ved Aspera Digital

Der dukker mange nye bureauer op. Nicklas Lindby kommer her med en række gode råd til, hvordan man som bureau får succes.

Uanset på hvilken side af bordet man befinder sig i den danske bureaubranche, kan man ikke undgå at bemærke den kraftige tilvækst af nye bureauer. De dukker op i alle afskygninger og alle vegne. Nærmest uge efter uge.

Men hvordan skal de overleve og skabe en rentabel forretning i den i forvejen konkurrenceprægede branche? Hvad skiller fårene fra bukkene, og dikterer hvem der vinder, og hvem der knækker nakken, før de overhovedet er kommet i gang? 

Vi har samlet vores 6 bedste takeaways til det succesfulde bureau i Danmark anno 2021.

#1 Ha’ en plan, men vær klar til at undvige fra den
Bag enhver succesfuld forretning er der en plan. Og det er der i den grad også bag det succesfulde bureau. For med så hård konkurrence, som der er i branchen, kan man ikke bare stable et bureau på benene og forvente succes. Det kræver en plan og hårdt arbejde.

Så læg en plan for, hvordan du vil gå i markedet, dine unique selling propositions, konceptet, strukturer, processer mv.

Vær samtidig ikke bange for at undvige fra planen, efterhånden som du er i gang. Branchens hastige udvikling, hvor nye sociale medier dukker frem, annonceplatforme ændrer sig og algoritmer opdateres, stiller store krav til bureauers omstillingsparathed og agilitet. 

#2 Ansæt dygtige folk og skab plads til udvikling
Selv det bedste bureau er ikke bedre end dets medarbejdere.

Dine medarbejdere er det, som dine kunder i sidste ende køber ind på. Deres erfaring, knowhow, viden og ekspertise. Det er derfor et must at have dygtige folk med ombord – også fra starten af.

For man kan roligt sige, at der er rift om branchens kunder. Og kunderne er ikke bange for at udskifte deres samarbejdspartner, hvis bare de kan få en bedre performance et andet sted.

Og for at kunne levere performance på bureausiden, er det ikke nok blot at se et par Youtube videoer og læse Backlinkos Ultimative SEO guide og så kalde sig selv SEO-specialist, Online Marketing Guru, eller en anden ubeskyttet titel.

Ansæt dygtige folk, så du som bureau er konkurrencedygtig og kan levere performance. Så bliver du ikke en af branchens mange døgnfluer.  

Og når du  så har de dygtige folk, så sørg for at give dem plads, mulighed og tid til at udvikle sig, så de altid er knivskarpe. Det er 100% afgørende at prioritere i en branche, som udvikler sig som online marketingbranchen gør.

#3 Differentier dig i et red ocean marked
I et blodrødt marked, hvor kunderne ikke er blege for at skifte udbyder, og der er masser at vælge imellem, er det nødvendigt at differentiere sig fra konkurrenterne for at anskaffe sig nye kunder.

Find ud af, hvordan du er anderledes, og hvad dette har af værdi for dine mulige kunder. Tænk:“Hvorfor skal kunderne vælge dig frem for det næste bureau, de ser en annonce fra?

Og få dette til at skinne igennem.

I en branche, hvor mange bureauer udadtil ligner hinanden, er dette lettere sagt end gjort, men en nødvendighed for at opnå langvarig succes.

Så sæt dig i kundernes sted, og arbejd ud fra, hvad du selv ville vælge.

#4 Følg den nye positive udvikling i branchen – vi skal væk fra sørøver- og pirat-billedet
Bureaubranchen har over de seneste år opbygget sig lidt af et knækket ry for at sige det mildt.

Mange har et billede af branchen, som nok bedst kan sammenlignes med sørøver og pirater.

Og desværre med god grund. For branchen har tidligere været, og er til en vis grad stadig, præget af smarte pistolsælgere, lange bindingsperioder, uigennemsigtige samarbejder og manglende eller ikke-optimal eksekvering.

Heldigvis er det noget, som branchen er ved at bevæge sig væk fra og til det bedre.

Det succesfulde marketingbureau anno 2021 er kendetegnet ved lave opsigelsesperioder (0-3 måneder), gennemsigtighed (kunden ved, hvad de får og kan følge med i performance) og proaktiv ekspert eksekvering. 

#5 Tænk skalering og attraktiv arbejdsplads ind fra start – der er rift om de dygtige folk
I online marketingbranchen er der ikke kun rift om kunderne, men også om de dygtige medarbejdere. Dette bliver kun styrket yderligere af coronapandemien og onlinehandlen, der kun går én vej. Det afføder massiv oprustning af dygtige digitale profiler hos de danske virksomheder.

Derfor skal du som nystartet bureau kunne tilbyde noget ekstraordinært for at lokke dem til dig.

Med andre ord, skal du allerede fra start overveje, hvordan I som arbejdsplads skal tiltrække dygtige medarbejdere, og herunder hvilken type medarbejdere, I skal bruge.

Er det dygtige specialister i første omgang? Ledende roller? Projektstyrere? Og hvilken type person passer ind i disse roller.

Og hvordan tiltrækker man dem?

Er det lønnen? Arbejdsforhold? Arbejdstider? Fleksibilitet? En kombination? Eller noget helt sjette?

Find ud af, hvad der tiltrækker dine fremtidige medarbejdere og gør din arbejdsplads attraktiv for dem.

Det er altså den diametrale modsætning af blot at få ansat ‘arme og ben’ til at starte med. Sagt på en anden måde: I stedet for at ansætte junior specialister, som måske/måske ikke kan blive utroligt dygtige på sigt, så vælg at hyre de dygtigste til at starte med. 

Så kan de være med til at påvirke de ‘arme og ben’, der ansættes efterfølgende.

Læg en strategi for din rekruttering og skalering. 

#6 Ha’ baglandet i orden
At stable et bureau på benene kræver hårdt arbejde.

Og at stable et succesfuldt kræver endnu hårdere arbejde.

Det er en hård branche, hvor konkurrencen er intens, og der stilles høje krav til dit bureaus performance.

Det betyder med stor sandsynlighed lange arbejdsdage, søvnløse nætter og tankemylder.

Har du familie er det derfor essentielt at have forventningsafstemt hjemmefronten ordentligt – for det er ingen hemmelighed, at det kommer til at trække tænder ud, før det bliver godt.

Så hav baglandet i orden, så du har den fornødne tid og overskud, som det kræver at skabe et succesfuldt bureau anno 2021.

Klummer på Bureaubiz er et udtryk for skribentens egen holdning

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning