Simple værdier slår alle talentforløb og employer branding-kampagner

Per Kirchner,
CEO i Novicell

Klumme: Novicells adm. direktør fortæller her, hvordan han arbejder med talentudvikling. Det handler primært om to ord: Flink og flittig. Og om som potentiel medarbejder at tjekke antallet af regler snarere end antallet af bordfodboldborde.

I sommeren 2006 sad jeg på gulvet i Amsterdam Lufthavn og spillede Uno med mine børn. Vi var iført sommertøj og badetøfler og følte os præcis så afslappede, som vi så ud.

Vi havde netop afsluttet tre måneders backpacking i Caribien og fra vores plads der midt på gulvet i terminalen, kunne vi betragte køen af fortravlede forretningsfolk, der med målrettede skridt og stålsatte ansigter bevægede sig til og fra deres fly uden at ænse folk omkring dem.

Kontrasten mellem de forjagede forretningsrejsende og det spil Uno, vi havde gang i, ramte mig som en hammer. Og det var lige der, midt på gulvet i en af Europas travleste lufthavne, at jeg besluttede mig for, at sådan skulle mit arbejdsliv ikke være igen. Jeg ville en anden retning – en retning, hvor der skulle være mere plads til familielivet, og hvor jeg skulle bruge mindre tid til at skridte målrettet igennem alverdens lufthavne.

Tre måneder væk fra forretningsplaner, buzzwords, pseudoarbejde, dårlig ledelse, rapporter fra McKinsey, alt for lange arbejdsdage, og en opslidende salgsproces i London, hvor jeg i virkeligheden meget hellere ville hjem til min familie, gjorde udslaget. Jeg ville noget andet. Jeg ville skabe en platform for mit arbejdsliv, der byggede på værdier, der gav mere plads og overskud til at spille Uno med mine børn.

Flink og flittig
Knap et år efter den på mange måder livsomvæltende rejse til Caribien fik jeg mulighed for at købe et lille webbureau med syv ansatte få minutters kørsel på cykel fra vores hjem i Aarhus-forstaden Højbjerg. Virksomheden kunne have været hvad som helst. For mig handlede det først og fremmest om at skabe en god hverdag for mig selv og mine kolleger, som kunne være fyldt med værkstedshumor, tillid, respekt og faglighed. Og gerne et sted, hvor der ikke var prestige i at arbejde 100 timer om ugen. Der havde jeg været, og der skulle jeg ikke tilbage igen.

”Flink og Flittig” blev ret hurtigt vores ledelsesmæssige rettesnor. Og det er det fortsat i dag. Det var simpelt. Det fungerede. Og det dækkede meget godt den hverdag, vi gerne ville skabe. Hvis vi huskede at være flinke over for hinanden, over for vores familier derhjemme og over for det samfund, vi er en del af, så kunne det ikke godt helt galt med humøret. Samtidig skulle vi være flittige – hylde fagligheden, arbejde koncentreret og råbe bullshit, når der bliver snakket for meget på uendeligt lange møder. Vi skulle have styr på forretningen, lave projekter, der blev afleveret til tiden og til prisen. Og hvis vi samtidig sørgede for at dokumentere med fakta, at vores tiltag skaber forretning hos vores kunder, så skulle der også nok være økonomisk overskud til at skabe et spændende arbejdsliv for os alle.

Modellen har fungeret godt gennem årene. Det lille webbureau er blevet til et internationalt, digitalt konsulenthus med godt 400 medarbejdere over det meste af Europa, men værdierne er stadig de samme; ”flink og flittig”.

Tillid og talentudvikling
Jeg har aldrig troet på at sende HR-afdelingen på overarbejde med at udvikle særlige talentprogrammer, der skal få særligt begavede unge til at føle sig som noget særligt, eller gennemføre stort anlagte employer branding-kampagner.

Min tilgang er langt mere jordnær. Hvis du som virksomhed vil tiltrække og fastholde medarbejdere, handler det i al sin enkelthed om at skabe en god arbejdsplads, hvor vi viser hinanden tillid og har hinandens ryg, når det brænder på. Og det er lige meget, om vi skal tiltrække en ny pedel på efterløn eller en superprogrammør på 21 år.

Det er ikke en HR-opgave at sikre en god kultur på arbejdspladsen. Det er en ledelsesmæssig opgave. Og det handler ofte om de små ting. Husker man at sige god morgen, når man møder ind? Stiller man rimelige krav til sine medarbejdere og sikrer, at de får succes med det, de laver? Sørger man for selv at gå hjem kl. 16 for at hente børn eller køre fodboldpiger til kamp? Alle de her små ting, som sikrer trivslen og sikrer, at medarbejderne blomstrer op.

Det er naivt, hvis man går ind i en virksomhed og ser, at der er et bordtennisbord eller et bordfodboldbord og dermed udleder, at det så må være en god virksomhed. Det er alt for nemt. I stedet bør man kigge på, hvor tyk medarbejderhåndbogen er, og hvor regelstyret virksomheden er. Hvis man vil skabe et tillidsfuldt arbejdsmiljø og sikre talentudviklingen, kræver det et simpelt og menneskeligt værdisæt, som sikrer en kultur, hvor man tager sig af hinanden.

Også når det brænder på og er lidt svært.

Per Kirchner har netop vundet temaprisen for sit arbejde med talent og tillid ved PwC’s Årets Ejerleder 2022. 

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning