Skab brandtillid i en tid med informationsoverbelastning

Jim Rudall
Head of EMEA hos Intuit Mailchimp

Rabatkoder og anbefalinger fra venner og familie er de største drivkræfter, der får danske onlineshoppere til at klikke på købsknappen. Til gengæld hopper de fra, hvis de får flere end fem nyhedsbreve fra samme brand på en uge. Og influenceranbefalinger ægger slet ikke købelysten i samme grad som tidligere.

Vi shopper online som aldrig før og digital markedsføring er derfor vigtigere end nogensinde.  Samtidig har det aldrig været mere udfordrende for virksomheder at opbygge tillid og engagere deres kunder. Det afspejles tydeligt i en ny rapport, Brand Trust in An Age of Information Overload, Intuit Mailchimp netop har udgivet. Den stiller skarpt på forholdet mellem brand og kunde, købemønstre, og hvordan virksomheder bedst muligt opbygger relationer i dag.

Brands opererer i en krævende tid med intens konkurrence og masser af støj, kombineret med økonomiske og sociale faktorer som inflation og kundernes forventninger til etik og værdier. Samtidig ser vi, at tillid i stigende grad bliver en faktor, brands kan bruge til at skille sig ud fra konkurrenterne. Mere end hver fjerde danske forbruger føler dog, at de har mindre tillid til brands i lyset af stigende misinformation. Så hvad kan brands gøre for at knytte forbrugerne tættere til sig og skabe tillid helt fra begyndelsen?

Her er seks taktikker, som jeg ser, at marketingfolk bør holde sig for øje i fremtidens digitale markedsføring.

  1. Bed om data og skab værdi: Mens tre fjerdedele af de danske forbrugere (76 procent) kræver, at brands anvender deres data ansvarligt, deler 43 procent gerne data med brands, de har tillid til. Samtidig er det opmuntrende at se, at mere end en ud af tre (35 procent) mener, at personalisering gør, at de ikke går glip af produkter, og at de modtager information, som de virkelig er interesserede i. Dog ønsker over halvdelen (56 procent) stadig mere personalisering, hvis de skal dele deres data, mens kun lidt over en tredjedel (35 procent) oplever, at de rent faktisk får den værdi på nuværende tidspunkt. Så der er fortsat plads til forbedringer på det område. Det er med andre ord vigtigt at gøre fordelene ved større personalisering klart for forbrugeren helt fra begyndelsen, så det er tydeligt, hvad han eller hun får ud af at dele sine data.

  2. Mobilisér brandambassadører: Rapporten viser, at mund-til-mund-anbefalinger fra venner og familie forsat er de mest betroede anbefalinger (45 procent), efterfulgt af kundeudtalelser og anmeldelser (33 procent). Overraskende nok siger kun syv procent, at de har størst tillid til produkter, en influencer har promoveret. En smart marketingtilgang kunne være at gøre kunderne til brandambassadører gennem attraktive “anbefal-en-ven” programmer.

  3. Lev op til varemærkeløftet: Rapporten afslører, at de to vigtigste faktorer, der i særlig grad påvirker forbrugernes købsbeslutninger, er “en virksomhed med værdier, der matcher mine egne” (32 procent) og “en virksomhed, der har en stærk brandidentitet: visuel, skriftlig og indholdsmæssig” (24 procent). Resultaterne viser også, at kunder generelt bekymrer sig mere om bæredygtighed end om lave priser. 22 procent svarer, at de er mere tilbøjelige til at købe fra et brand med en positiv miljøpåvirkning, mens 18 procent foretrækker et prisvenligt, men mindre bæredygtigt brand. Derfor kan det betale sig at investere tid i at skabe brandopbyggende indhold, der understreger virksomhedens etik. Brands skal dog være opmærksomme på, at deres bæredygtighedsbudskaber og etiske standpunkter er meningsfulde og holder vand, så de ikke i sidste ende bliver beskyldt for greenwashing.

  4. Email with care: Selvom nyhedsmails er en fantastisk platform til både salg, inspiration og brandfortælling, er det en taktik, der skal håndteres med omtanke. Nogle af de vigtigste årsager til, at danske forbrugere afmelder sig brand-e-mails er blandt andet gentagne eller uinspirerende e-mails (47 procent) og partiske eller politiske kommentarer om sociale eller politiske spørgsmål (35 procent). Men det er ikke kun kvaliteten, der er afgørende. Rapporten viser også, at der er en grænse for e-mailfrekvensen. Ifølge rapporten vil danske forbrugere afmelde sig et brand-nyhedsbrev, hvis de modtager flere end fem e-mails om ugen. Så hold igen med mailstrømmen – selvom dit brand har meget på hjerte.

  5. Husk de små ekstra fordele: Danske forbrugere har fået godt købmandskab ind med modermælken. Derfor er gratis levering (36 procent) den primære faktor, der driver salget hos danske kunder. Men undersøgelsen peger også på andre goder, som vækker danskernes købelyst: rabatkoder og belønninger (35 procent), hurtig levering (33 procent) og gratis returfragt (33 procent). Tilbyd derfor gerne flere fordele adgangen – måske endda alle tre, hvis du gerne vil have kunderne til at lægge mere i kurven.

  6. Udnyt de 15 procent: Rabatkoder i sig selv er en klar salgsdriver. 33 procent af danske forbrugere søger efter en rabatkode, før de foretager et onlinekøb, og lidt over en tredjedel (34 procent) vil faktisk udskyde køb på over 800 DKK, indtil de kan få en rabat. Og på falderebet kan jeg afsløre, at undersøgelsen viser, at de højere klikrater begynder, når rabatten rammer 15 procent eller mere. For at finde og fange de købelystne kunder er det derfor vigtigt at eksperimentere med forskellige rabatstrategier kombineret med en datastyret personaliseret tilgang fx med hjælp fra AI.

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning