Skriv til søgeordsrobotterne, når du skriver på nettet

Anders Jacobsen,
chefkonsulent, Change PR

Klumme: Søgeordsrobotter er en mindst lige så vigtig del af målgruppen som menneskelige modtagere. Derfor skal kommunikationsfolk blive bedre til at skrive til søgerobotter.

Søgeordsoptimering/SEO får stadig større betydning for sprog og formatering på websites, blogs og landing-sider.

I takt med udviklingen af søgemaskinealgoritmerne og de dertilhørende kunstige intelligenser, bliver søgeord, sætningsopbygning og tekstlængder mere og mere afgørende for, hvor højt dit indhold rangerer i f.eks. Googles søgeindeksering – og det har betydning for, hvordan du skriver på nettet.

Du skal med andre ord acceptere, at robotterne er en mindst lige så vigtig del af din målgruppe som de menneskelige modtagere, du distribuerer til.

Det kan umiddelbart lyde lidt trist og forfladigende for PR- og kommunikationsfagligheden, men grundteknikken i SEO er faktisk meget lig andre typer af tekstarbejde. Budskaber bygges ind i narrativer, der bindes op på nøgleord og fordeles på korte og letforståelige sætninger. Det er under alle omstændigheder mindre trist at skrive til robotter end slet ikke at blive læst.

Rigtige SEO-marketingskribenter producerer undersider, bygger links og tilfredsstiller på anden vis søgealgoritmerne. De genererer organiske søgninger på markedsvilkår, og det er i mange tilfælde mere effektivt end klassisk digital PR.

Bag SEO-hæren sidder der en mindst lige så stor hær af CMO’er, marketingchefer og direktører, men de ved oftest ikke ved, hvad SEO-indsatsen er værd. Klik måles i salgstragter og konvertering til salg uden at kende ROI på deres SEO. Det betyder, at der er god grund til at måle værdien af din SEO-indsats, men hvordan gør man det?

Kend værdien af din SEO
Der er mange grunde til, at man bør være opmærksom på SEO-disciplinen. Først og fremmest, fordi det sikrer synligheden af kundens indhold på nettet, men også fordi det har stor betydning for design af websites, brugeroplevelser og kampagner. Problemet er bare, at det kan være svært at overbevise kunden om værdien af indsatsen uden at kunne påvise, hvad SEO-trafikken er værd i kroner og ører.

Det er ikke svært at udregne produktionsprisen på en kampagne, og annoncering koster nu engang det, det koster. Det er også til dels muligt at måle PR-værdien af medieeksponering ved at holde placeringer op mod annoncepriser, men lige så snart det handler om organisk trafik, er det mere eller mindre umuligt.

Om det er en marketingopgave eller en kommunikationsopgave at måle værdien af SEO, må stå hen i det uvisse, men det er underligt ikke at forholde sig til værdien af noget, der koster så meget tid og har så stor betydning for et websites succes.

Vælg det rette SEO-værktøjer
Der findes bunker af SEO-værktøjer på nettet, der kan fortælle dig alt om, hvor mange besøg dit SEO-arbejde genererer til et givent website, men ingen af dem kan fortælle dig værdien af trafikken målt i kroner og ører. De fleste kender nok Yoast, Keyword Tool og SEMrush og ved derfor også at de, på trods af at være gode og nyttige værktøjer, ikke fortæller noget om den direkte værdi af SEO.

Før du for alvor kan trække værdi ud af dit SEO-værktøj, er der en række øvelser, du skal igennem. Det handler ikke overraskende om at foretage en grundig søgeordsanalyse, lægge en velovervejet strategi baseret på ambition og potentiale, og til sidst afklare hvor mange ressourcer du har til rådighed til selve driften. For at gøre det let, er der her en tjekliste.

  1. Foretag søgeordsanalysen (inkl. sitemap og domæne-autoritet) –
    Værktøj: Google Keyword Planner
  2. Få overblik over links fra eksterne websites
    Værktøj: Morningscore
  3. Tjek websitets tekniske helbred og struktur
    Værktøj: Morningscore (september)
  4. Kortlæg nuværende SEO-trafik – Google Search Console
    Værktøj: Google Search Console
  5. Planlægge indholdsproduktion – Google Sheets
    Værktøj: Den må du selv klare
  6. Byg links til landing pages på eget website
    Værktøj: Den må du selv klare
  7. Lad køre i 6 mdr., revidér og forstærk
    Værktøj: Morningscore

Når du har været ovenstående punkter igennem er du klar til at trække data ud af din indsats og løbende måle på effekten.

 

SEO er langt fra min yndlingsdisciplin, men det er en nødvendig disciplin, når man producerer digitalt indhold. Og så trøster jeg mig med at, der heldigvis produceres indhold i mange forskellige kvaliteter, og i sidste ende er der behov for begge typer af indholdsproducenter.

Jeg vælger i konklusionen at sammenligne SEO med grammatik. Såvel som dårlig kommasætning kan gøre en tekst ulæselig for mennesker, lige så vel kan manglende hensyntagen til SEO gøre en tekst ulæselig for robotter.

 

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning