Af Rasmus Frandsen, creative director, Triple-LBi

I sidste uge var der generalprøve på Cannes, ved Gulltaggen i Norge, men danske bureauer blev væk. Så vinder man ikke. I Cannes er der andre undskyldninger for ikke at vinde - men det er mest myter.

I torsdags blev der bedømt digitale arbejder ved Gulltaggen i Norge. Gulltaggen er Norges pendant til Creative Circle og DIA og i modsætning til førnævnte prisuddelinger, inviterer Norge hele Norden indenfor i kategorien “Nordic Challenge”.

Jeg sad med i juryen, og niveauet var højt. Der var mange rigtig gode idéer og eksempler på kampagner, der integrerer digitale medier på nye måder, samtidig med de griber ind i de produkter, der markedsføres.

Der var desværre ikke meget “Nordic” over udfordringen – det forblev stort set en tvekamp mellem Norge og Sverige med et enkelt bidrag fra Island. Hvor var Danmark henne? Indgangsbarrieren er lav – gratis deltagelse – og det er en udmærket generalprøve, inden man indsender ved andre store europæiske prisuddelinger. Jeg forestiller mig, at flere af de nominerede kampagner også vil vinde metal i Cannes.

Jeg sad også i juryen ved dette års Creative Circle – og jeg er sikker på, at en eller to af de kampagner, der snart vinder en Creative Circle, kunne have blandet sig på toppen. Men hvorfor er der ikke et eneste bureau i Danmark, der har indsendt deres arbejde til Gulltaggen?

Selv om det “kun” er en nordisk pris, er det ærgerligt at konstatere, at Danmark stadig ikke gør sig bemærket uden for landets grænser. Er det fordi, Danmark ikke kender til Gulltaggen, eller er det fordi det kreative niveau ikke er højt nok til at konkurrere i Norden?

Der florerer mange forklaringer på, hvorfor det ikke altid lykkedes. Eksempelvis lyder argumentet ofte, at de danske kunder og annoncørers ekstremt resultatorienterede tankegang hæmmer kreativiteten. Det var til gengæld ikke tilfældet i Gulltaggen – der var rigeligt af målbare resultater, som enhver marketing direktør ville være stolt af.

Små budgetter bliver også hyppigt brugt som en af årsagerne til, at Danmark ikke vinder i Cannes. Det er en myte. Rigtigt meget af det digitale arbejde, der vinder i Cannes er lavet for betydeligt mindre end omkostningerne for en gennemsnitlig tv-kampagne.

Jeg tror, svaret handler om mod og tradition. Det kræver mod fra kundens side at satse budgettet på digitale medier i stedet for de traditionelle – det er stadig nyt territorium for mange marketingansvarlige. Vi oplever, at alle taler om digitalt, men at der er langt fra tale til handling, når det gælder om at flytte budgetterne. Og her ligger netop også en vigtig opgave for os danske bureauer – at være i stand til at overbevise vores kunder om værdien af dette “sats”.

Med modet følger traditionen. Den svenske succeshistorie er i høj grad et resultat af en tradition, hvor man dyrker det kreative, skæve, idéerne og det innovative.

Jeg har stadig et håb om, at Danmark kan hive en smule hjem i Cannes, men samtidig skal vi nok forvente at blive langt overgået af ikke bare svenskerne, men sandsynligvis også af nordmændene. Det kan vi ikke leve med i længden eller hvad?

Læs i øvrigt mere om Gulltaggen her.

Kommentarer

  1. Jeg hørte engang den polske filminstruktør Krzysztof Kieślowski til et foredrag. Hans påstand var, at kreativiteten i det polske kunstmiljø var faldet drastisk efter jerntæppets fald, fordi alt pludselig var tilladt. Måske er det det højtbesungne danske ‘frisind’ der ikke gør det nødvendigt for os at udfordre grænser. Hvis man gerne må råbe PATTER! eller vise stereotype grønlændere i et tv-spot, er der ingen grund til at bryde hjernen med kreative krumspring. Måske mangler vi benspænd?

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club