Af CEO Ulla Sommerfelt, EGGS Design Group

Klumme: Den norske designvirksomhed EGGS har en kultur, der er skabt til innovation. Det siger adm. direktør Ulla Sommerfelt, der for nylig holdt et indlæg på Oslo Business Forum omkring ’de syv hemmeligheder’ bag virksomhedens innovationskultur. Læs dem her.

EGGS arbejder med designdrevet innovation – hvilket betyder, at vi er i en branche, der har et enormt behov for talent. Alle vil have designere og kreative teknologer i disse dage.

Vi har formået at vokse hurtigt – vi er næsten 100 mennesker nu, med fem kontorer i tre lande. Vi har en sund forretning, og indtil videre står vi sammen med vores kunder bag mere end 300 innovationer, hvoraf mange har vundet prestigefyldte priser.

Vi har arbejdet hårdt for det, og vi har arbejdet lige så hårdt på at skabe den kultur, som vi tror på. En kultur, der kan tilpasse sig og er skabt til innovation. En kultur bygget på selvbestemmelse, medfølelse og tillid.

Mange har spurgt mig, hvad hemmelighederne er bag vores kultur, og jeg er mere end glad for at dele det, der har fungeret for os. Så her kommer vores innovationskulturs syv hemmeligheder:

1. Vi udforsker
Da vi startede virksomheden, ønskede vi at række ud over konventionel tænkning. Som designere prøver vi hele tiden nye ting. Vi eksperimenterer. Vi laver prototyper, og vi tester. Og vi udforsker.

At udforske er at bevæge sig ind i det ukendte. Det er at stille spørgsmål, som du ikke kender svaret på. Det kan være virkelig skræmmende, og det kan få dig til at føle dig sårbar som leder, fordi du ikke altid kan være i kontrol.

Det kræver, at du tør stole på processen, og at du tør stole på de mennesker, du har med. Men med en udforskningstankegang er det lettere at tilpasse sig.

Vores COO, Øyvind Lium-Valmot, kom til EGGS for lidt over et år siden. Han kom med rygsækken fuld af erfaring fra flere store virksomheder og en fantastisk uddannelse. Han var vant til at arbejde med strategier som denne:

Du vælger, hvad du ikke skal lave, laver en plan og holder dig til den. På EGGS arbejder vi anderledes.

Vi vælger et par fokusområder, som vi giver særlig opmærksomhed, men har altid ’radaren’ tændt. Vi vil gerne kunne fange signalerne fra vores omgivelser, så vi er sikre på, at vi kan udforske nye muligheder og altid være fleksible og tilpasse os forandringer.

Hvis du vil skabe noget helt nyt, skal du være villig til at udforske. Ellers vil innovation bare betyde, at du forbedrer det, du allerede har og ved, og så vil nogle andre få de radikale, nye idéer.

2. Selv-ledelse
Vi tror på, at siloer, hierarkier og regler er skadelige for en innovationskultur. I stedet stoler vi på, at folk træffer de rigtige beslutninger. Vi tror ikke på kontrol eller mikro-ledelse.

Når jeg giver interne kurser om selvledelse, stiller jeg altid dette spørgsmål:

“I et firma, hvor folk leder sig selv, hvad har vi så brug for ledere til?”

Og svarene, jeg får, lyder sådan her:

“Vi har brug for ledere til at give retning, til at inspirere os, til at være rollemodeller. Og vi har brug for ledere til at skubbe os ud af vores komfortzone, og til at støtte os, hvis noget går galt.”

Derfor er vores ledelsesfilosofi og strukturer designet til at sikre, at folk trives og får de rette udfordringer, så de vokser både professionelt og personligt. Med så stor frihed som muligt.

Vi stoler på, at mennesker leder dem selv, så ledere kan hjælpe, inspirere og derefter lade være med at stå i vejen.

3. Vi er drevet af ildsjæle
Du kender den type mennesker i en organisation eller i et samfund, der altid tager initiativer. Dem med masser af passion. Dem, der får tingene gjort. De er entusiaster. De er ildsjæle.

For nogle år siden blev vi inviteret til at deltage i en eksklusiv udstilling kaldet 100-serien. Hver deltager måtte designe og producere 100 eksemplarer af et unikt produkt, der skulle sælges på udstillingen. Nogle af vores ildsjæle meldte sig straks til at gøre det.

Jeg var skeptisk i starten, for hvor var business casen i det? Men ildsjælene meldte sig frivilligt til at gøre det i deres fritid, og jeg endte med at give dem et budget til at dække produktionsomkostningerne, pizzaer og øl, og så gik de i gang.

Ud af dette kom Tundra, et whiskyglas med en fedtstensbund. Du sætter stenen i fryseren, og så holder den whiskyen kølig uden at fortynde den, som isterninger gør. Tundra var en succes – ikke finansielt men impactmæssigt.

Produktet skabte en masse intern stolthed og inspiration, og det var en god læringserfaring. Det var også en meget effektiv PR-historie.

Derefter lavede vi en model for fremtidige interne udviklingsprojekter. For at blive godkendt skal et projekt hakkes af i de tre bokse: HR, PR og KR – KR som i kroner.

Ildsjæle kan føre til fantastiske og meget ofte overraskende innovationer. Det er derfor, vi er drevet af ildsjæle.

4. Store hjerner tænker ikke (altid) ens
Når vi ansætter nye mennesker, sætter vi baren højt. Vi vil have rigtig dygtige mennesker, men vi vil ikke have rigtig dygtige skiderikker. Det er ekstremt vigtigt, at man passer ind i vores kultur.

Så for at sikre, at vi får de rigtige mennesker om bord, tester vi, om vi har de samme værdier, og vi har en separat kultursamtale i løbet af ansættelsesprocessen.

Men vi søger ikke enfoldighed. Vi ønsker mangfoldighed. Forskellige mennesker med forskellige færdigheder, præferencer og baggrunde.

Introverte, ekstroverte, visionære og nørder. Vi er 25 forskellige nationaliteter. Men vi deler alle den samme drøm: At bygge verdens bedste kreative rede.

Disse perspektiver er ikke bare vigtige, når vi tænker nyt med vores kunder, de inspirerer også kulturen. Når vi ikke tænker ens, stagnerer vi aldrig.

5. Fisken på bordet
Vi opfordrer folk til at tale om problemer og bekymringer, for eksempel har vi en øvelse, vi kalder ‘fisken på bordet’.

Tanken bag er: Et problem er som en fisk i lommen. Når du beholder den i lommen for længe, ​​begynder den at stinke.

Vi opfordrer folk til at løse problemerne – få dem på bordet – før de begynder at stinke.

Vi har ikke en årlig medarbejdertilfredshedsundersøgelse. I stedet har vi en ugentlig engagementsundersøgelse. Gennem den får vi feedback, der meget ofte er guldkorn.

Tag Caterina for eksempel. Hun skrev om de bekymringer, som hun og nogle af hendes jævnaldrende havde om vores hurtige vækst. De var bange for at miste familiefølelsen.

Jeg er taknemmelig for den slags feedback, for det er en gave til ledelsen, og det skaber en bedre kultur.

Caterina og jeg havde en samtale om det, og sammen besluttede vi at arrangere en workshop i hver by faciliteret af juniordesignere.

Her kom alle de gode ting og alle bekymringer om vækststrategien på bordet og blev til værdifulde anbefalinger.

‘Fisken på bordet’-øvelsen er en god måde at have en samtale om de vanskelige ting.

6. Dare to share
Lad os tale om kapital. Der er to typer. Finansiel kapital og intellektuel kapital. Jeg er sikker på, at du kender forskellen, men her er min definition:

Finansiel kapital fungerer sådan, at hvis jeg giver dig en krone, får du en krone, og jeg mister en.

Mens intellektuel kapital virker sådan, at hvis jeg giver dig et stykke information, viden eller en idé, får du den, og jeg beholder den samtidig. Når man deler, øger man den intellektuelle kapital.

Når folk deler åbent, sker der store ting. Når ideer deles, dukker nye ideer op. Når personlige historier deles, får du nye perspektiver. Når indsigter deles, åbnes spillepladen for nye innovationer.

Vi har vævet deling ind i vores DNA, så ’at turde at dele’ er også en af ​​vores kerneværdier.

En af mine kolleger, Hans-Martin, fortalte mig den anden dag, at den værdi har fået ham til at dele ting automatisk i stedet for at undre sig over, om det ville være rigtigt at gøre. Og han fandt ud af, at han får mere tilbage, end han giver.

Innovation sker ikke i et vakuum, så vi tør at dele.

7. Vi hylder EGGSfactor

Vi holder meget af vores kunder. Og fordi vi arbejder med mennesker, ikke med virksomheder, ønsker vi, at disse mennesker har enestående oplevelser, når de arbejder med os.

Vi tog op i de smukke norske fjelde og skabte et program, som vi kalder EGGSfactor. Programmet består af et antal øjeblikke, hvor vi ønsker, at vores kunder skal føle noget særligt.

Som for eksempel Det Magiske Møde. Et af mine favoritcitater fra en kunde er dette:

“Da Martin viste os designet, fik jeg gåsehud, og jeg kunne se, at alle følte det samme.”

Og for os er det et øjeblik, vi skal værne om. Og selvfølgelig fejrer. Vi deler dem på vores intranet, og vi vælger et vindende hold, der bliver månedens EGGSfactor.

Glade kunder skaber rigtig god stemning!

Alt er muligt

Forleden satte jeg en afstemning i gang – anonymt. Jeg var lidt nervøs, for jeg stillede et spørgsmål, som jeg ikke kendte svaret på. Det er lidt som at sige “Jeg elsker dig” først, ikke?

Her er, hvad jeg fik tilbage: På en skala fra 0 til 10, hvor 10 er “På EGGS føler jeg altid, at alt er muligt”, var gennemsnittet 8,1. Det er et fantastisk resultat, og meget mere end jeg havde turde håbe på!

Hver dag bliver jeg inspireret af folkene på EGGS. De gør mig klogere og smelter mit hjerte. Og med det drive, de har, kan vi opnå fantastiske ting. Måske endda ændre verden.

For nu ved jeg med sikkerhed, at med dette hold er alt muligt!

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club