TikTok er et sjældent eksempel på en nyere platform, der virkelig har formået at blive en stor spiller i den allerede overfyldte scene af digitale markedsføringsplatforme.
Hvad der også er bemærkelsesværdigt, er den hastighed, TikTok er kommet ind på markedet med. Videodelings-appen er det sociale medie, der har været hurtigst til at nå en milliard brugere, og dataanalyseplatformen App Annie forudsiger, at vækstrejsen er ikke slut endnu.
Ser man på resultaterne fra DR’s nyligt udkomne medierapport for 2021 har TikTok det forgangne år overhalet Facebook og Instagram, og er nu sammen med Youtube, det medie, danske unge bruger allermest tid på. Derfor er det en god idé for virksomheder, der gerne vil ramme den unge målgruppe, at markedsføre sig på TikTok.
TikToks Ads Manager minder meget om annoncemanageren på andre sociale medieplatforme, så den største forskel ligger i måden at kreere content til TikTok. Og ønsker man at lykkes på platformen og skabe succesfulde kampagner, er det et must at tænke i content, der ikke er en kopi af det, man deler på andre sociale medier, men i stedet er tilpasset netop TikTok – fra idé til slutprodukt.
Her får du tre konkrete og håndgribelige råd til best practice til digital markedsføring på TikTok.
- Kom til sagen og spred positivitet
På TikTok er der millioner af videoer tilgængelige for brugerne. Derfor skal man gøre de første tre til ti sekunder særligt iøjnefaldende og engagerende, hvis man vil gøre sig fortjent til brugernes opmærksomhed og undgå at miste seere. Selvom videoannoncer kan være op til 60 sekunder lange, anbefaler TikTok at holde dem nede på 21-34 sekunder. De mest givende TikTok-annoncer fremhæver hovedbudskabet eller produktet inden for de første tre sekunder.
TikTok anbefaler derudover, at content skal have samme energi som den, man så på Instagram for få år siden: ‘positiv, autentisk og inspirerende.’
Det er ikke stedet, hvor du skal teste dit mørke og triste indhold eller fyre en tung salgstale af. Du vil heller ikke have en video, der ser for ‘produceret ud’.
Prøv at bruge brugergenereret indhold i dine annoncer for at holde dem autentiske. For eksempel ved at involvere en, der ser direkte på kameraet og taler til publikum i én ud af tre af annoncerne.
- Brug lyd og billedtekster
En måde, man hurtigt kan skabe opmærksomhed og synlighed, er ved brug af lydeffekter og musik. 93 pct. af de bedste TikTok-videoer bruger lyd. Især fast tracks med over 120 slag i minuttet har normalt den højeste visningshastighed.
Når det kommer til lydeffekter, kan man med fordel tilføje en sang eller en lydeffekt, der er oppe i tiden. På den måde rammes noget aktuelt, og dermed har dit content bedre muligheder for at nå bredt ud til publikummet.
TikToks algoritmer belønner dig, når du fastholder seeren, får likes, kommentarer, delinger og flere genafspilninger. Det betyder, at jo mere engagement dit content får, jo mere bliver det spredt.
En anden tilføjelse, der er vigtig, er tekster til dit content. Tilføj tekster til din video eller dit billede for at fremhæve dit ’call to action’. TikTok meddeler nemlig, at 40 pct. af annoncerne med den højeste visningstid inkluderer en billedtekst.
- Vær kreativ og hav fingeren på pulsen
Hvad trender blandt brugerne i øjeblikket? Det handler om at tappe ind i en bølge af trends, inden den er ovre.
Vær kreativ og brug trends til at skabe opmærksomhed, når du planlægger dit content, inden TikTok-trenden skifter til noget nyt.
Sørg også for at skifte mellem forskellige stilarter i stedet for at bruge én type annoncemateriale. TikTok foreslår, at du opdaterer din annonce hver syvende dag for at undgå at trætte dit publikum. Og tilpas det med fordel til en trend. Ændr det også for hver video. TikTok anbefaler nemlig forskellige scener med enten B-roll eller andre videoovergange.
Ved at lære, hvordan du bedst bruger TikTok som marketingplatform, og ved at prøve at lave annoncer, vil du øge din forståelse for, om TikTok kan spille en rolle i din marketing.