Folk vil narres, rappede Østkyst Hustlers i sin tid, og med 1. april på behørig afstand kan vi konstatere, at den sandhed stadig gælder. Samtlige medier gjorde sig endnu en gang i mere eller mindre opfindsomme løgnehistorier, og på landets arbejdspladser gik dagen med at diskutere dem.
Når det gælder shopping, vil vi også gerne narres. Det ved enhver, der jævnligt bevæger sig ind i en dagligvarebutik eller går på udsalg, selvfølgelig godt. Vi er en nation af tilbudsjægere, hører man ofte, og kun de allerfærreste kan nok sige sig fri for at være faldet for et godt tilbud for nylig. Penge sparet er jo penge tjent, ikke?
Oven i købet lever vi i et overflodssamfund, hvor forbrug definerer, hvem vi er. “I shop, therefore I am”-mantraet gælder ikke bare Carrie og veninderne i Sex and the City, men passer på os alle.
Der er altså ikke noget nyt i vores trang til at købe ting, vi dybest set ikke har brug for, eller vores tendens til at lade os forføre af udsigten til at gøre en god handel. Og ikke mindst detail-branchen ved præcist hvilke knapper, de skal trykke på for at få os til at svinge Dankortet.
Alligevel kan man næsten kun blive imponeret over omfanget af vores selvbedrag, når det er opstillet i punktform som i en ny artikel på PsyBlog, en slags Illustreret Videnskab for populær psykologi. Her er 10 punkter, der fra en psykologisk vinkel forklarer, hvorfor vi har tendens til at lade os narre, når det drejer sig om at bruge penge.
Læs dem og undgå (måske) dit næste fejlkøb. Eller tag markedsføringsbrillerne på og brug punkterne som tjek-liste for din næste salgsdrivende kampagne. Der ligger masser af gode ideer gemt i de 10 punkter.