Af Paul Hertz, Strat. planner, Hertzlig.dk

10 konkrete eksempler på produkter, der med en smule videreudvikling tilpasses en verden, hvor det ikke længere handler om dit og mit, men vores.

Privat-leasing har i en periode været det helt store buzzword blandt bilforhandlere, og selvom det jævnligt diskuteres, om det overhovedet kan betale sig for private bilister, er modellen nok kommet for at blive.

For mange mennesker giver det nemlig god mening at betale et fast månedligt beløb for at køre i en ny bil og slippe for en masse bekymringer om service, brugtværdi og den slags.

Leasing er grundlæggende bare en slags lejeaftale, men også mere rendyrkede delebils-ordninger oplever stigende tilslutning herhjemme især i København. Nu er anskaffelsesomkostningerne til en bil ganske høje i Danmark, hvilket hjælper deleordningerne på vej, men tilsvarende modeller vinder også frem på mange andre områder end biler.

For tænker man efter, er der masser af ting og sager, vi hver især anskaffer os, men ikke bruger særlig ofte. Det er hverken bæredygtigt for den enkeltes økonomi eller verden som sådan.

Et af problemerne med at dele ting er selvfølgelig, at de bliver slidte og måske går i stykker. Især hvis dem, du deler med, ikke passer og plejer tingene ligeså godt, som du naturligvis selv gør. Og uanset, at du smiler og siger, det skam ikke gør noget, så er det jo surt at få en lidt defekt boremaskine eller hækkeklipper tilbage.

Det problem handler i høj grad om design. Mange af de ting, vi sagtens kunne deles om, egner sig måske ikke til det i deres oprindelige form. De Københavnske bycykler er en deleordning, der fungerer forbløffende godt, men hvor kombinationen af almindelige slitage og gement hærværk alligevel kan gøre det til en blandet oplevelse.

I Paris og London har man derfor videreudviklet og forbedret konceptet, så det tager bedre højde for det liv, bycyklerne lever.

Shareable.net er et website dedikeret til at fremme og dele historier om, hvordan man kan deles om tingene og leve mere bæredygtigt uden at gå på kompromis med sin materielle livsstil.

Den seneste Shareable-artikel handler om, hvordan designere arbejder med at udvikle produkter og services, der er beregnet til at dele. Artiklen viser 10 konkrete eksempler på produkter, der med en smule videreudvikling tilpasses en verden, hvor det ikke længere handler om dit og mit, men vores: http://www.shareable.net/blog/should-products-be-designed-for-sharing

Besøg også www.zipcar.com, som viser, at det ikke behøver være fodformet og kedeligt at dele. Eller se det mere idealistiske og brugerdrevne www.neighborgoods.net, der måske udstikker retningen for fremtidigt godt naboskab.

P.S.: At Politiken.dk forleden placerede et tv-indslag om et “tøj-bibliotek” i Malmö under bagsidekategorien “Bizart” siger måske mere om avisens abstraktionsniveau end ideen i sig selv. For nok kan det virke bizart med et bibliotek, hvor man for småpenge kan låne tøj, men i virkeligheden er konceptet jo bare en udvikling af “Bag Borrow or Steal”, som alle kender fra Sex and the City. Se indslaget her:
http://politiken.tv/bagsidentv/desjove/ECE1255682/tendens-i-sverige-laan-dit-toej-med-et-laanerkort/

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club