Det er den svenske employer branding virksomhed Universum, der i sin årlige undersøgelse blandt 160.000 mennesker, der “gerne vil gøre karriere”, har fundet frem til, at Google er verdens mest attraktive arbejdsplads. Google er som regel også at finde i toppen af de hitlister, der handler om at drive en god forretning, så de gør altså mere end en ting rigtigt hos søgegiganten.
Men hvad kan alle vi andre i små, mellemstore eller meget små danske virksomheder egentlig bruge Googles tilsyneladende uendelige succes til?
Ja, vi kan jo starte med at prøve at efterleve tolv enkle regler opstillet i et blog-indlæg på Harvard Business Reviews hjemmeside. Reglerne er sammensat af Tony Schwartz, der lever af at rådgive virksomheder og enkeltpersoner om, hvordan de får mest ud af deres indsats ud fra devisen “manage energy, not time”.
Schwartz’ overordnede pointe er, at arbejdspladser er nødt til at ændre fokus fra at prøve at presse mest muligt ud af deres medarbejdere til at investere i medarbejdernes grundlæggende behov, så de af sig selv er energifyldte og lever op til deres allerbedste.
For ansatte på danske arbejdspladser, hvor langt de fleste har ordnede forhold og alle formalia er i orden, burde omtrent halvdelen af reglerne være unødvendige at repetere. Men af og til dukker jo alligevel en sag op, som viser, at det kan være meget godt at huske hinanden på selv de mest basale retningslinjer for et godt arbejdsgiver-medarbejder-forhold.
Rigtig interessant bliver det dog, når Schwartz taler om, hvordan ledelsen bedst kan motivere ansatte til at yde deres bedste. Det handler selvsagt ikke om at bruge den umoderne pisk, men heller ikke bare om at lokke med en økonomisk gulerod.
Den moderne arbejdsplads skal sikre, at medarbejderne får næring, der dækker deres fire basale behov – fysisk, emotionelt, mentalt og åndeligt. Det stiller krav til det basale – fysiske rammer, løn, vilkår og så videre – men betyder også, at virksomhedens ledelse skal arbejde målrettet og fokuseret med begreber som tillid, fællesskab, respekt og troværdighed. Og her er der nok noget at lære også i et land som Danmark.
Det lyder måske hippie-agtigt, ukonkret og ikke særlig målbart, men mon ikke de fleste af os alligevel kan se det logiske i, at folk arbejder bedre, hvis de føler, der er en dybere mening med det, de laver? Ellers burde være nok at tænke, at hvis det virker for Google, må der være noget om snakken.
Blogposten med Tony Schwartz’ 12 regler findes her – og du kan læse mere om Universum og “The World’s Most Attractive Employers” her.