Vi kender dem alt for godt. Eksperterne, der toner frem på skærmen, i radioen eller i aviser og blade og udtaler sig om dette eller hint, der er aktuelt. I disse dage handler det meste om Japan, Michelin-stjerner, velfærd eller vækst.
For et par uger siden stod den på Libyen, Gate Gourmet, efterløn og Rønn. Men mange af eksperterne var da vist de samme, var de ikke? På mange måder er det helt i orden – har man først fundet en ekspert, der er god til at udtale sig, så ens publikum kan forstå det, er det jo dumt ikke at bruge ham eller hende igen.
Alligevel kan man af og til sidde med følelsen af, at der er eksperter, der udtaler sig om emner, de ikke har meget forstand på. Eller hvor deres viden i hvert fald ikke adskiller sig meget fra den, de fleste af os vil kunne mobilisere på en god dag. I de tilfælde optræder eksperten enten som den, der sætter ord på noget, vi alle ved, eller (lidt oftere) som lidt af en “nyttig idiot” i journalistens hænder.
Især det sidste er ærgerligt, fordi eksperten risikerer og blive en “almen ekspert”, der sådan ved lidt om det hele, og som måske vigtigst af alt gerne stiller op, når journalisterne ringer.
Derved kommer eksperten let til at udvande sit eget brand, hvis vi skal tale marketingdansk. Disse almene eksperter optræder da også gerne i bølger. I en periode ser og hører vi de samme hele tiden, og pludselig er de væk. De bedste formår at poppe op igen med jævne mellemrum – andre forsvinder helt, når medierne er færdige med dem.
At det ikke alene er trættende, men også potentielt farligt, når en ekspert på et fagområde bevidst eller ubevidst kommer til at fremstå som ekspertEN inden for et andet fagområde, illustreres af et indlæg på den fremragende blog BoingBoing.
Indlægget tager udgangspunkt i noget så alvorligt som ekspertvurderinger af risikoen for en nuklear katastrofe i Japan efter sidste uges jordskælv – læs den her og forstå hvorfor ekspertviden om “Risk Management” ikke nødvendigvis har noget med risikoen for atomkraftkatastrofer at gøre. http://www.boingboing.net/2011/03/15/an-expert-in-one-fie.html
Seneste ugens udvalgte fra Paul Hertz: Fremtidens bureau et år efter