Af Jens Møller Laursen, Creative Producer på Eiffel Cph

Et folkeligt gennembrud til virtual reality har længe været under opsejling. Med Oculus Go er det gennembrud tættere på, end vi tror. Eiffels creative producer, Jens Laursen, uddyber, hvorfor det nye headset fra Oculus kan blive en milepæl for VR.

Sidste tirsdag udkom verdens første virtual reality stand-alone headset, Oculus Go, som meget vel kan være starten på en ny æra inden for virtual reality (VR).

Stand-alone VR betyder, at du ikke længere skal bruge en computer eller telefon for at komme i VR, da den nødvendige teknologi er indbygget direkte i headsettet. Mange har allerede været i biografen og se den Steven Spielberg-instruerede film Ready Player One, som handler om, hvordan vi i fremtiden bruger virtual reality.

Den umiddelbare fremtid inden for VR bliver nok lidt mindre filmisk, men ser stadigvæk meget spændende ud.

Firmaet Oculus, som er ejet af Facebook, bekendtgjorde til deres årlige Udviklerkonference 1. maj, at deres nyeste VR-headset, Oculus Go, var klar på hylderne. Den kan nu købes i to forskellige udgaver med henholdsvis 32 GB og 64 GB harddiskplads og er i et prisleje, hvor de fleste købere kan være med, nemlig til 1.630 og 2.000 kroner.

Indtil videre har prisen været den måske allerstørste barriere, men med øget konkurrence vil udstyret over tid blive endnu billigere og bane vejen for en demokratisering i brugen af VR – og måske det endelige folkelige gennembrud.

Kritikere frygter, at udbredelsen af VR vil gøre, at vi som mennesker isolerer os i vores egen VR-verden. VR rummer dog også mange sociale interaktionsmuligheder, hvilket er en af de ting Oculus Go lægger vægt på.

Blandt andet gennem de 3 følgende tiltag:

  • Oculus Rooms
    Her kan man mødes og hænge ud med vennerne i et hyggeligt indrettet virtuelt rum og lave ting sammen, som f.eks. høre musik, snakke eller spille brætspil, som om man rent faktisk var sammen.
  • Oculus TV
    En helt ny måde at se tv på, hvor man sidder i en sofa i en virtuel stue og kan se TV på en kæmpe 180 tommer skærm. Her kan man se diverse streamingtjenester og live-tv, og TV’et styres med den medfølgende Oculus remote.
    Til sommer kommer en udvidelse, så det også er muligt at se TV i sofaen sammen med sine venner eller familie, selvom de sidder på den anden side af jorden.
  • Oculus Venues
    Dette fungerer som en billet til live og sociale events i VR, såsom koncerter, sportsbegivenheder, comedy-shows og biografoplevelser. I praksis betyder det, at man sidder i en slags arena sammen med en masse andre personer i VR og oplever begivenheden sammen.
    Man er der i form af sin avatar og kan se 180 grader rundt, og både se og høre hinanden heppe, klappe og grine. Dette er med til at give følelsen af at være rigtig til stede til de forskellige live events.

Udover disse sociale tiltag fra Oculus, vil der allerede fra lanceringen være 1000 apps, spil og oplevelser, man kan kaste sig ud i med sit VR-headset. Hvordan det så kommer til at udvikle sig herfra, er svært at spå om, da der er mange ting, der skal efterprøves og testes først. Der er dog ingen tvivl om, at flere apps og VR-oplevelser vil komme til løbende.

Med udbredelsen af VR åbner der sig også et nyt og spændende marked for kommerciel kommunikation, som mange virksomheder, brands og reklamebureauer vil kunne få gavn af. Både i udviklingen af egne VR-løsninger, men også igennem product placement og mulighed for in-game purchases.

Med Oculus Go har VR nået en ny milepæl. Flere af de andre store spillere vil i de kommende måneder følge med og lancere deres stand-alone-løsninger, så fremtiden ser lys og spændende ud.

Hvis man ikke selv har prøvet VR endnu, kan det godt være svært helt at forestille sig, hvordan det er. Men jeg har kun ét at sige: Prøv det! Indtil da kan du muntre dig med andres jomfruoplevelser i virtual reality.

Se ældre personers første gang i VR

Se børns første gang i VR

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club