Af Jakob Kargaard, dir. i Catsj Danmark

At de etablerede mediehuse i Danmark har fået øjnene op for annoncering via de mobile medier, betyder ikke, at der er kommet nye øjne på formatet. Tværtimod. Genbrugs-tanken går ud over engagementet hos brugerne.

Som ivrig nyhedslæser på diverse platforme har jeg særligt øje for annoncer, der ikke vises korrekt, og for grafikfejl i og omkring annoncerne. Annonceformater, der egentligt er designet til computerbrug, og som skaleres ned for at blive vist på de noget mindre mobiltelefonskærme, støder jeg også ofte på. Og så er der indholdet – der er et væld af annoncer, der enten er irrelevante eller kedelige. Det ender som overflødigt fyld.

Men det værste er videoannoncer.

Online-medier og videoplatforme er med pre-rolls godt i gang med at vænne folk til, at de skal tilbringe 30-60 sekunder på en tilfældig videoannonce, inden de får lov at se den video, de kom efter. Når det krævede tidsforbrug på annoncen er længere end på selve indholdet, er vi ude af proportioner.

Er jeg den eneste, der har det sådan? Tilsyneladende ikke. Reklameanalysen 2016 fra Mindshare kårede pre-rolls som den mest irriterende reklametype blandt danske forbrugere.

Og når forbrugere bliver irriterede, finder de andre veje. Jeg forstår godt, at der er installeret adblockere på 21% af verdens mobiltelefoner.

Jeg forstår også godt, at mediehusene skal tjene penge. Hvis jeg ikke vil betale for at læse nyheder, så må jeg leve med annoncer. Fair nok. Men mediehusene er i deres kamp for at finde digital profit gået langt over stregen og er nu ved at skræmme læserne væk.

Tiden er inde til, at medie- og annoncebranchen må genopfinde sig selv.

Et godt bud på, hvordan det skal gøres, er at tage udgangspunkt i den kontekst, mobilen bliver brugt.

Er du på sofaen onsdag kl. 19, så er sandsynligheden for positiv effekt på et tilbud på udbragt pizza nok større end et tilbud på briller.

Er du på gågaden og i bevægelse lørdag kl. 11, så er du nok ikke interesseret i en video med en 30 sekunders pre-roll-annonce for et ferieophold. Der vil være større sandsynlighed for, at du var interesseret i et tilbud på sko længere henne ad gaden.

Udfordringen er, at spray-and-pray tankegangen stikker dybt. Når annoncøren har muligheden for at ramme nogle flere, der er i udkanten af målgruppen, kan det ligeså godt få forsøget.

Men det holder ikke på mobilen. Her er irritationen over spildtid og irrelevante budskaber større, fordi mobilen ofte bliver brugt til at skaffe info her og nu.

Den dag, annoncørerne forstår betydningen af geografisk og interessebaseret segmentering og designer kampagnebudskaber til mobilen efter brugerens sandsynlige situation, bliver den dag, vi genopfinder mobil-annoncering.

Jakob Kargaard er direktør i CATSJ, som er et mobilt koncept lanceret i april 2016, hvor brugerne optjener point, når de ser og engagerer sig i målrettede tilbud. 

Kommentarer

  1. Tak. Jeg tvivler nu personligt på at udviklingen skal komme fra mediehusene. De synes at være endt i en situation, hvor deres eneste mulighed fortsat er at save i egen gren. Som man siger. Det bliver spændende at følge. Imens vil jeg downloade mig en Adblocker og nyde SoMe uden utidig indblanden fra en løbebuks til nedsat pris, der lige vil fortælle mig at den ved hvor jeg bor.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club