Vi oplever stort fokus på effekt

Af Michala Svane, Director of Marketing, Digitalization & Business Development, Denmark,
Royal Unibrew

Michala Svane, CMO i Royal Unibrew, svarer her på en række spørgsmål om samarbejdet med bureauer.

Hvad ser du som den største udfordring i samarbejdet med bureauer og hvorfor?

Vi opererer i en tid med lav vækst eller måske endda faldende marketingbudgetter og stigende krav til effekt og dokumentation af ROI. Derfor er det afgørende, at bureauerne har forretningsforståelse. Det er ikke nok at lave kreative og flotte løsninger, hvis de ikke er forankret i vores forretningsmål. Hvis bureauer ikke forstår vores marked, vores marginer, vores distributionskanaler eller de interne KPI’er, vi måles på, bliver samarbejdet ineffektivt og løsrevet fra den virkelighed, vi står i.

Det er fint at have kommunikationsmål for sin kampagne, men det er i sidste ende ikke det, vi lever af. Og selvom en branche-pris kan være en fin anerkendelse, så er den ikke meget værd, hvis vi ikke har leveret på vores forretningsmål. Vi skylder os selv, at vi også selv sætter forretningsmål, når der er tale om langsigtet branding – et stærkt brand er også forretning.

Bureauerne skal med andre ord i langt højere grad bevise deres strategiske og forretningsmæssige relevans, hvis de vil bevare deres plads i vores marketingmix. Det er ikke længere nok at være kreativ – man skal være en reel partner for vækst.

Hvordan ser du den fremtidige relation til reklamebureauer?

Jeg tror, at behovet for stærke kreative løsninger vil stige. I en tid, hvor vi gennem AI kan producere indhold nemt og billigt, er det vigtigt, at skabe kommunikation, der skiller sig ud og resonerer hos forbrugeren gennem stærke indsigter.

Flere kompetencer vil rykke inhouse eller blive løst via AI – især produktion, content og aktivering, men i en verden af content overload, er der behov for stærk kreativ kommunikation, der kan skære igennem støjen, og her kan reklamebureauerne spille en afgørende rolle ved at skabe strategisk værdi.

Hvad betyder AI i jeres marketingarbejde og den fremtidige relation til bureauerne?

Mange  bruger allerede generativ AI, og det gælder også hos os. Vi bruger AI intensivt til analyser, tekstproduktion, visuel content, SEO, indholdstilpasning og kampagnedesign. Det gør os hurtigere, billigere og mere fleksible – især i vores inhouse-setup.

Vi bliver derfor mindre afhængige af bureauer for produktion og mere selektive med, hvad vi vælger at lægge ud af huset.

Jeg tror på, at fremtidens arbejdsstyrke er hybrid, hvor mennesker og AI komplementerer hinanden. Vi skal derfor – både hos annoncører og bureauer kunne identificere opgaver, der kan løses bedre, hurtigere og billigere via AI.  Jeg forventer derfor også, at bureauerne gør brug af AI, der hvor det kan bidrage til bedre og hurtigere indsigter, billigere produktion mv.

Hvordan hænger langsigtet og kortsigtet kommunikation sammen hos jer og har I også stor fokus på effekt?

Vi arbejder med en balanceret tilgang til kommunikation, hvor både kortsigtet og langsigtet effekt er centrale elementer i vores strategi. Vi er en mærkevarevirksomhed, og dermed er stærke brands afgørende for os – men vi er samtidig også i FMCG, så vi mærker selvfølgelig også det pres – som mange andre – oplever på målbare resultater her og nu.

Vi har derfor også investeret i bedre målemetoder og attribution-modeller, så vi kan dokumentere effekten af vores marketingindsatser mere præcist og dermed skabe opbakning til både den kortsigtet og langsigtede kommunikation.

Så ja, vi oplever et stort fokus på effekt – men vi forsøger at balancere det med en forståelse for, at ikke al effekt er umiddelbar, og at stærke brands bygges over tid

Klummen er også bragt i Bureaubiz’ rapport BureauTrends, som indeholder en Nøgletalsanalyse med 408 bureauer samt en CMO trendsanalyse og en bureaudirektøranalyse – alt i alt en rapport på ca. 100 sider. Læs mere og køb den her.

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning