Af Jeppe Kolstrup, filminstruktør og medstifter af film- og fotoproduktionsselskabet FERN
Bryd rytmen, produceret af FERN. Credits: Nicklas Hemming, McCann.

Klumme: I mange år tænkte min viv (fotograf Kia Hartelius), og jeg selv, at vi hverken kunne gøre fra eller til i forhold til klima og miljø. Vi var jo bare de kreative. Det ændrede sig markant, da vi fik vores første barn og begyndte at tænke på hans fremtidsperspektiver. Læs filminstruktør Jeppe Kolstrups klumme om, hvad man som kreativ kan gøre for klima og miljø.

I vores kreative branche har der i mange år været en opfattelse af, at vi hverken kan gøre fra eller til i forhold til klima og miljø. Den gængse opfattelse har været, at vi bare er de kreative, der tænker kreative tanker.

Og når tankerne skulle eksekveres som eksempelvis film, var CO2-aftrykket alligevel så småt, at det ikke betød noget i det store billede. De virkelige skurke er jo Kina, flyselskaberne og din nabos gamle Lada.

Men hvis vi dykker ned i tallene, ser vi et andet billede. Film- og tv-produktioner er en del af den større IKT-industri (Informations- & Kommunikations Teknologi), som er en voksende CO2-udleder globalt. IKT er ansvarlig for 2-3% af de globale drivhusgasser, hvilket er på størrelse med luftfartsindustrien!

Én ting er det store perspektiv med global opvarmning og eksotiske øer, der forsvinder. Det kan være en kende abstrakt, når man cykler til arbejde i en kold regnbyge i juni. Men det er mindst lige så vigtigt at se på, hvordan vi påvirker lokalmiljøet, når vi skaber vores film.

Forleden kom jeg tilfældigt forbi en større filmproduktion. På gaden stod der en produktionsbus og to personbiler i tomgang – og ved siden af de tre køretøjer stod tre dieselgeneratorer og pruttede løs. I det store CO2-regnskab betyder det ikke det store. Men for folk, der bor i den smalle gade og for de fodgængere og cyklister, der passerer forbi, er det til stor gene. Både grundet larmen, men selvfølgelig også på grund af den lokale luftforurening.

I mange år tænkte min viv (fotograf Kia Hartelius), og jeg selv, at vi hverken kunne gøre fra eller til i forhold til klima og miljø. Vi var jo bare de kreative. Det ændrede sig markant, da vi fik vores første barn og begyndte at tænke på hans fremtidsperspektiver. En situation mange forældre har stået i. Min umiddelbare reaktion var, at familien straks skulle flytte på landet og leve af nedfaldsfrugt og søvand. Men vi valgte i stedet at fortsætte i den branche, vi elsker, og forsøger nu at ændre tingene indefra. For hvis verden skal nå FN’s klimamål om at begrænse den globale opvarmning til kun 1,5 grader, skal alle gøre en indsats. Også vi i den kreative branche. Ud af den erkendelse skabte vi i 2020 det kreative film- og fotoproduktionsselskab FERN.

Helt konkret reducerer vi vores aftryk på klima og miljø på alle tænkelige parametre, både i hverdagen, i pre-produktion, under produktionen og i post-produktionen. Alt lige fra mad og maling til strøm og styling – uden at gå på kompromis med hverken kreativiteten eller produktionskvaliteten. Når vi har sænket vores aftryk maksimalt, kompenserer vi for det resterende, uundgåelige aftryk via certificerede FN Gold Standard-projekter.

Sikke en mundfuld tænker du nu… Men det fortsætter!

Som et værktøj til at sænke vores klima- og miljøaftryk bruger vi en tjekliste med 49 parametre, som reducerer CO2-aftrykket i alle faser af produktionen.

Efter hver produktion udarbejder vi en klimarapport, som både bureau og kunde får tilsendt, så de kan bruge rapporten i deres eget CO2-regnskab. Rapporterne ligger desuden frit tilgængeligt på vores hjemmeside.

Det er ikke en let opgave, vi har kastet os over… og vi vil aldrig hævde at være perfekte. Vi har også måtte erkende, at det er en rejse uden endestation. For der vil altid være områder i en kreativ produktion, hvor vi kan reducere vores aftryk yderligere. Om vores indsats hjælper i det store globale billede, er selvfølgelig spørgsmålet. Men vi vil gøre, hvad vi kan. For udover kreativitet og storytelling er gennemsigtighed og klimanørderi de grundlæggende elementer i FERNs DNA. Kun ved at åbne op for vores måder at arbejde på, kan vi inspirere andre og dermed ændre kursen, når det kommer til at sænke vores aftryk på klima og miljø. Næste skridt er at blive B-corp-certificeret og udbrede vores kreative talenter og produktionsmetoder til udlandet, hvor der allerede er stor interesse for FERN.

Definitionen på kreativitet er ”menneskets evne til at skabe noget nyt, overraskende og hidtil uset”.

Så lad os bruge vores kreativitet til at frame fremtiden anderledes.

Jeppe Kolstrup er sammen med Kia Hartelius en af hovedtalerne på Creative Clubs konference: Bureauer & Bæredygtighed. Se mere om konferencen og tilmeld dig her.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club