Alt for mange virksomheder bruger ikke deres data aktivt i markedsføringen, og dermed går de glip af det kæmpe potentiale, som ligger lige foran dem.
På Facebook og Amazon er vi ellers vant til at blive påvirket med – for det meste – relevant indhold på baggrund af hvem vi er, og hvilke klik og køb vi har foretaget. Det er god forretning og giver ofte en bedre brugeroplevelse.
Men i Danmark er det meget få virksomheder, der sætter nogle af disse taktikker i brug overfor deres kunder.
Da jeg for nyligt købte hårvoks til mænd på en dansk webshop, fik jeg efterfølgende diverse nyhedsmails om kvindeprodukter. Det, at virksomheder ikke bruger dataene målrettet, betyder tab af forretningsmæssigt potentiale og af arbejdspladser.
Når jeg taler med virksomheder er der ofte en række forklaringer på, hvorfor de ikke arbejder med databaseret marketing og kommunikation.
Mange har ikke en IT-struktur, som muliggør, at data kan arbejde sammen. Andre – især inden for den ældre generation af virksomheder og ledere – mangler ambitioner og indsigt.
Ekstremt omkostningsfokus spænder ben
Særligt det med IT-strukturen bunder for mig at se i, at mange danske virksomheder i forhold til, hvad vi oplever hos vores kunder i USA, har en ekstrem omkostningsfokus, når de investerer i marketing og ecommerce-teknologi.
Så ender virksomhederne ud med tre gratis, men selvstående systemer, som egentligt er gode nok til at etablere en platform. Det duer bare ikke til eksekvering. Ergo sparer man sit forretningspotentiale væk.
Samtidig med, at data kan anvendes til målrettet information til hver enkelt kunde, kan data bruges til at give sælgerne i for eksempel BtB-virksomheder mere viden.
Her kan sælgerne få besked, hvis en kunde forlader indkøbskurven, hvorefter de kan lave en opfølgning. Og der findes mange andre gode taktikker.
Jeg tror meget på, at brugen af kundedata snart tager fat for alvor, og som virksomhed skal man overveje, om det er et tog, man vil med på.