Danmark er langt fremme, når det kommer til at integrere digitale løsninger i borgernes hverdag, og vores erhvervsliv er frontløbere indenfor digital produktudvikling og marketing. Men er vi så digitalt fremmelige, som vi ynder at tro?
70 procent af alle danskere fra 16-89 år er på Facebook, og befolkningsgruppen mellem 65 og 74 år har siden 2003 næsten indhentet den yngre gruppe på 16-24 år i internetbrug. I dag er kløften mellem den ældre og den yngre gruppe i forhold til internetbrug fire og en halv gange mindre i Danmark end EU-gennemsnittet.
Kilde: Danmarks Statistik 2017
Men nu ridser en ny europæisk undersøgelse i lakken på vores digitale selvopfattelse. EU’s statistikkontor, Eurostat, har i samarbejde med Danmarks Statistik og de andre nationale statistikkontorer i EU undersøgt alle medlemslandenes brug af sociale medier.
Dialogen på SoMe halter
Der tegner sig et klart billede af, at virksomhederne i Europa anvender de sociale medier med vidt forskellige formål. Dansk erhvervsliv ser i høj grad de sociale medier som potentielle reklamesøjler, de kan bruge til at styrke deres image og markedsføre produkter ved hjælp af.
For det første er ingen produkter perfekte, og forsømmer man dialogen med kunderne på de sociale medier, lukker man af for vigtige input til innovationen og videreudviklingen af sine produkter.
Og placerer sig til gengæld langt nede i feltet, når det kommer til at indgå i dialog med kunderne over de sociale medier.
Her høster danske virksomheder en 15.plads blandt 34 lande for, hvor højt de prioriterer at besvare kundehenvendelser og opsøge ny viden fra kunderne på de sociale medier. Og en 26. plads for, hvor stor vægt de lægger på at involvere kunderne i udviklingen af nye produkter og services over de sociale medier.
Klik på billedet for at se fuld størrelse.
I begge tilfælde halter Danmark bagefter alle vores skandinaviske nabolande. Ikke desto mindre ligger de danske virksomheder i Europas top fem og øverst i Skandinavien, når det kommer til at pleje virksomhedens image og markedsføre dens produkter på de sociale medieplatforme.
Klik på billedet for at se fuld størrelse.
Efter flere stærke vækstår er det forventeligt, at et øget fokus på salg og markedsføring smitter af på virksomhedens marketingkanaler – også de sociale medier, som mange virksomheder har integreret i en årrække, hvor motorerne i forvejen kørte for fuld kraft for at rykke fri af finanskrisens dødvande.
Men man må med al tydelighed opfordre virksomhederne til at prioritere et serviceeftersyn af deres sociale medier og balancere indsatsen i retning af mere dialog med kunderne og færre salgsfremmende tiltag.
Det er rigtigt, at sociale medier som Facebook er en guldgrube for virksomheder, der ønsker at lave vedkommende annoncering. Men man begår flere fejl, hvis man hovedsagelig fokuserer på salgstal og klikrater.
For det første er ingen produkter perfekte, og forsømmer man dialogen med kunderne på de sociale medier, lukker man af for vigtige input til innovationen og videreudviklingen af sine produkter.
For det andet knytter man kunderne tættere til sig og får flere følgere ved ikke kun at fortælle om virksomhedens og produkternes stærke sider, men også lytte til kundernes holdninger og idéer. Det handler kort fortalt om at prioritere den ’socialt kloge’ opførsel.
Herfra skal der lyde en anbefaling af, at flere danske virksomheder inviterer deres kunder til dialog på de sociale medier i stedet for hovedsageligt at fremvise nye produkter og fortælle historier fra virksomhedens side af skrivebordet.
Interesseret i mere indhold som dette? skriv dig op til vores nyhedsbrev her.