Det kan virksomheder lære af IKEA

Christina Blak
Kreativ direktør, We Love People

I går døde IKEA-kæmpen Kamprad. Og det i samme uge hvor Christina Blak fra We Love People var inviteret på besøg på IKEA Museum og Test Lab i Älmhult. Ansigt til ansigt med Ingvar Kamprads mindset og eftermæle forstod Christina Blak for alvor dybden af IKEAs purpose og dets evne til kontinuerligt at skabe ny…

Ved indgangen til IKEA Museum fylder et portræt af stifteren Ingvar Kamprad hele væggen. Han sidder der med sin klassiske brille side om side med den sætning, hvori han udtrykker IKEAs formål: ’At skabe en bedre hverdag for de mange mennesker’.

Jeg krymper mig lidt ved synet af denne corporate selfie og havde måske håbet på lidt mere originalitet i deres udtryk af virksomhedens sjæl. Indtil jeg går tættere på og forstår, at billedet er helt i tråd med Kamprads tro på de mange: portrættet er skabt af tusindvis af miniportrætter af IKEAs medarbejdere. For – som guiden siger – Kamprad ville ikke selv tage æren for IKEAs succes. Den skyldte han sine mange medarbejdere.


Mosaikbilledet af IKEA-stifteren Ingvar Kamprad der møder en i IKEA-museets indgang. 

Jeg forstod på denne tur, at IKEA er et ægte lovechild mellem en fællesskabsorienteret, visionær businessman og et udviklingsparat svensk samfund. En forretningsidé, der især tog fart i et land, der efter neutralitetspolitikken under 2. Verdenskrig betød, at svenskerne kunne bruge kræfter på at udvikle deres velfærdssamfund i stedet for at genopbygge det efter krigens skader.

IKEA Museum er en vidunderlig fortælling om din og min fortid. For vi er alle vokset op med en eller flere IKEA møbler, der i deres form og farve udgør et lille stykke af barndommen, den første ungdomsbolig og den første bolig med barn.

Det, der virkelig ramte mig i Älmhult, var hvor meget IKEA også er en del af vores fælles fremtid.

Men det, der virkelig ramte mig i Älmhult, var hvor meget IKEA også er en del af vores fælles fremtid. Det syder og bobler i deres Test Lab, hvor designernes streger og tanker omsættes til handling og testes med det samme – alt sammen ud fra en anden unik sætning fra Møbelhandlerens testamente fra 1976: ”Det meste er endnu ugjort.”

Denne sætning driver stadig IKEAs kollektive nysgerrighed og stræben efter at løse de problemer med plads og funktion, vi alle oplever i hverdagen. I deres Test Lab arbejder IKEA med globale samfundsudfordringer som fx flere og derfor mindre boliger i de voksende byer, der kan løses ved hjælp af multifunktionelle møbler og smart opbevaring til små priser – præcis som almuen i Sverige levede, mens Kamprad selv voksede op blandt slagbænke og spiseborde med utallige funktioner i småbitte hjem.

Et stærkt purpose er ikke noget, man opfinder. Det er noget, man (gen)finder i kernen af sin virksomhed

Det vidunderlige ved IKEAs purpose er, at her mødes fortid og fremtid. Kamprads nøjsomme livsvisdom driver hans moderne medarbejdere til at eksperimentere med materialer, designs og funktioner, der ud over at styrke forretningen kan sætte fart under den cirkulære økonomi, løfte bæredygtige visioner og opfinde nye måder at omgås mennesker og klode på.

Så når Jesper Koefoed, CEO i Ernst & Young, i en god og tankevækkende kronik i Børsen i denne uge reflekterer over værdien af virksomheders purpose og efterspøger ideer til, hvordan vi kan gøre et purpose nærværende, håndgribeligt og relevant for kunder og medarbejdere, må jeg svare: ”Se på IKEA! Besøg Älmhult!”

Gå i Kamprads fodspor og stå et øjeblik ved siden af de 3D printere, der i IKEA Test Lab spytter prototyper af fremtidens bæredygtige løsninger for de mange mennesker ud. Så bliver værdien af et stærkt purpose, der driver nye forretningsmuligheder og samler medarbejdere om noget meningsfuldt, både håndgribeligt og relevant. 

 

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning