”Hvis du godt kan li’ awards og dyr champagne // giv os et kald, for vi elsker kampagne”
Det kan være svært at få en fod indenfor i reklamebranchen. To år med afslag og standardsvar har fået to vestjyske kreative til at klage deres nød i en musikvideo. Sammen er de West Wind Boys, der rapper om, hvor svært det er at holde gangsterstilen, når man ikke har nogle penge – og man bare gerne vil have et job i reklamebranchen.
Bag West Wind Boys står det kreative makkerpar Nikolaj Krarup Riise og Steffen Mygind, der er hhv. 29 og 28 år. De mødte hinanden på Skolen for Visuel Kommunikation i Haderslev, hvor de i 2019 blev færdige med uddannelsen i grafisk kommunikation. Siden da har makkerparret troligt sendt de lovpligtige to ansøgninger afsted hver uge. På nær et kort ophold hos Uncle Grey i Aarhus, har afslag og standardsvar været den eneste tilbagemelding.
”Det er vi mildest talt trætte af. Det er så frustrerende at få det samme standardsvar hver gang: ‘Vi har valgt at gå videre med en kandidat med mere erfaring’. Selv til juniorstillinger forventer de 3-5 års erfaring. Det giver ingen mening. Vi savner, at vores branche tager noget ansvar og nogle chancer ved at ansætte nogle flere nyuddannede,” siger Nikolaj Krarup Riise.
Det er ikke første gang, at aspirerende kreative sjæle går til musikken i en åben ansøgning. Sidste sommer kunne Bureaubiz således berette om Nick Hvidtfeldts Britney Spears-inspirerede sang, der da også fik skabt en del opmærksomhed på LinkedIn, hvor videoen fik over 140.000 visninger.
Rappen fra West Wind Boys adskiller sig dog ved også at være tænkt som en kærlig opfordring til reklamebranchen – selvom den selvfølgelig også er en uopfordret ansøgning, som de håber vil blive bemærket. Helst på et reklamebureau, men duoen lancerer sig i forbindelse med udgivelsen af videoen også som grafisk design- og reklamebureau, der kan tage freelanceopgaver.
”Videoen er vores måde at vise, at vi faktisk har styr på det med produktion og tekst. Jeg synes vi får vist, hvem vi er og hvad vi kan,” siger Steffen Mygind.
Børn af 90’erne
Beatet er lagt af Dr. Dre og Snoop Dogg i form af 90’er-hittet ’Nuthing’ but A G Thang’. Det er valgt med tanke på, at de unge mænd er børn af 90’erne – og i øvrigt er helt med på, hvad der er moderne, fortæller Steffen Mygind. Det kreative makkerpar har selv skrevet teksten og produceret musikvideoen, som det for god ordens skyld skal nævnes, er tænkt som en parodi på de klassiske hip hop-videoer fra halvfemserne.
Navnet West Wind Boys er en reference til makkerparrets vestjyske rødder – i hhv. Thisted og Lemvig. I dag er de bosat i Aarhus, hvor de har lejet sig ind i et kontorfællesskab. De håber dog, at videoen bliver en landeplage, for som de selv siger, så er de lige nu ”unge og flytbare”, og basen behøver ikke at være i Aarhus.
Kan man forvente et hit nummer to?
”Vi har faktisk snakket om at lave et nummer mere, hvis der ikke sker så meget på bureaufronten i denne omgang. Det skulle være henvendt til kunderne – stadig i samme stil, men måske lidt mere produktionsværdi. Og lidt færre oppustede damer.”
Se videoen her
https://vimeo.com/560809824