Kresten Schultz Jørgensen: Derfor vil vi fusionere med Kreakom

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Der er både fællestræk og forskelle mellem PR-branchen og reklamebranchen. Fx mener formanden for Public Relations Branchen, at traditionel reklame handler om exposure, mens PR handler om ledelsesrådgivning. Læs her om forskelle og ligheder og hvorfor man vil fusionere med Kreakom.

Forleden meldte bureauernes brancheforening Kreativitet & Kommunikation (Kreakom) ud, at man var i forhandlinger med PR-bureauernes brancheforening Public Relations Branchen, om en fusion.

Vi har kontaktet formanden for Public Relations Branchen, Kresten Schultz Jørgensen for at spørge ind til, hvad baggrunden er for, at man vil fusionere med Kreakom.

”Der er flere tendenser i markedet, som gør, at vi fik mandat på generalforsamlingen til at optage forhandlinger om en fusion med Kreakom,” siger Kresten Schultz Jørgensen og fortæller samtidig, at det var alle medlemmer på generalforsamlingen, der var enige om mandatet og at man ikke efterfølgende har hørt noget kritik fra de godt 30 medlemmer om beslutningen.

De tendenser, som man ser hos Public Relations Branchen er ifølge Kresten Schultz Jørgensen disse:

”Selvom der var en nedgang sidste år i omsætningen i den samlede PR-branche, oplever vi en branche i vækst. Men samtidig er der en kolossal stor brancheglidning, som man kan læse på to måder: Man kan stille sig hen i et hjørne og sætte et læhegn op eller man kan tænke, at vi er stærke nok til at blive brancheglidningens vindere.”

Kresten Schultz Jørgensen fortsætter:

”Vi tænker på den sidste måde og søger hen til den markedsplads, som er diskussionens epicenter og det er Kreakom, som favner alle bureauer. Kreakom har rakt ud til os i flere år og nu har vi brug for hinanden og kan lave en masse fornuftige ting sammen. Vi har den største respekt for det arbejde, der finder sted i KreaKom, som virkelig har opbygget en stor og relevant forening i de seneste år. Det er der grund til at lette på hatten for.”

Kresten Schultz Jørgensen mener, at medlemmerne i den nye samlede forening vil få gavn af både kurser og analyser og tilføjer, at man i Public Relations Branchen ikke opgiver sin identitet:

”Vi opgiver ikke vores identitet hvis vi i givet fald går sammen med Kreakom. Vi går ind i samarbejdet enten som en selvstændig forening eller som et udvalg under Kreakom,” og årsagen til, at man gerne vil flage for Public Relations Branchen, selvom man fusionerer, er ifølge formanden:

”Jeg tegner som formand PR-branchen, og vi har ikke fuldstændige sammenfaldende interesser med Kreakom. F.eks. har vi særlige etiske standpunkter inden for lobby-arbejde og det gør, at vi har behov for en egen forening eller udvalg. Vi står stærkere sammen, men vi har brug for, at nogle særpunkter kan overleve.”

Han uddyber:

”Hvis der er nogle brodne kar eller nogle amatører, som beskæftiger sig med f.eks. lobbyisme, har det betydning for hele PR-branchen, og så er det helt afgørende, at vi kan være præcise med etik og grænseflader, for det er der ikke tradition for at beskæftige sig med i den generelle reklameverden.”

Kresten Schultz Jørgensen mener også, at der er en forskel omkring forståelsen af PR.

”Jeg tror ikke, jeg fornærmer nogen, når jeg siger, at et gennemsnitligt reklamebureau fokuserer på, at PR handler om at komme i avisens spalter. Men det er slet ikke sådan vi arbejder. For os handler det om strategisk rådgivning af topledelsen og det kan lige så godt handle om ikke at komme i avisen.”

Desuden mener Kresten Schultz Jørgensen, at man adskiller sig fra reklamebureauer på et andet punkt:

”Traditionel reklame handler om exposure, det ligger i ordet. Vores fag handler om ledelsesrådgivning. Det kan være, at vi rådgiver omkring HR eller involvering af medarbejdere. Vores fag er samtidig medieuafhængigt, det er fuldstændig afgørende at forstå,” siger Kresten Schultz Jørgensen og giver som eksempel, at man måske råder en virksomhed til at tage kontakt til en politiker eller til at tage et møde med en fagforening.

Det kan lyde som om der er er flere forskelligheder end fælles træk?

”Nej, for vi kæmper om de samme kunder p.g.a. brancheglidningen, som jeg nævnte før og vi trækker også på de samme kommunikationsfagligheder og vi kæmper også om de samme medarbejdere. Derfor er det i alles interesse at stå sammen. Vi anerkender den kreativitet, der er i bureauerne og derfor vil vi hellere være sammen med dem og diskutere med dem, end at sidde i et hjørne.”

Næste skridt for at fusionere de to foreninger er konkrete forhandlinger mellem de to organisationer og en eventuel vedtagelse på PR Branchens ekstraordinære generalforsamling i løbet af foråret.